SĂNĂTATE- De ce alimentele conservate sunt bune în perioada de carantină?

Pe parcursul întregului an dorim să ne bucurăm de fructele și legumele pe care le savurăm în sezonul coacerii lor și să le avem pe masă exact așa cum ni le-a oferit Dumnezeu. De aceea suntem mereu în căutarea de noi modalități de conservare și păstrare a alimentelor.

SĂNĂTATE- De ce alimentele conservate sunt bune în perioada de carantină?

De vreme ce ieșim mai rar la cumpărături, tindem sa luam produse care rezistă cât mai mult – conserve, hrană congelată și alimente cu termen îndelungat de valabilitate.

Dr. nutriționist Ofrim Ioana ne-a oferit mai multe detalii despre cea mai benefică modalitate de conservare a fructelor și legumelor:

"Una dintre cele mai eficiente metode de conservare este cea prin deshidratare. Prin deshidratare sau uscare, apa prezentă într-o cantitate destul de mare în fructe și legume este înlăturată. Prin eliminarea apei, alimentele vor ocupa mai puțin spațiu și vor cântări de asemenea mai puțin. Deshidratarea sau uscarea alimentelor păstrează majoritatea vitaminelor și a mineralelor găsite în aceleași produse proaspete, păstrând aromele, nutrienții și enzimele conținute”, informează nutriționistul.

Care sunt regulile pentru o deshidratare corectă și calitativă a fructelor și legumelor?

Ofrim Ioana: În primul rând, fructele și legumele trebuie să fie coapte, fără urme de alterare și foarte bine spălate. Cu cât alimentele sunt mai zemoase cu atât se taie felii mai subțiri pentru a putea apa să se evapore mai repede. Feliile de fructe/legume se așează una lângă alta, astfel încât să nu fie suprapuse, lucru ce ar împiedica circulația aerului. La final, legumele se pun la deshidratat fie pe un grătar, fie pe hârtie de copt sau hârtie albă. Nu recomand uscarea pe bucăți de material ce pot reține umiditatea.

Cum păstrăm alimentele deshidratate?

Ofrim Ioana: Alimentele deshidratate se păstrează cel mai bine în borcane de sticlă. Se pot păstra și în săculeți textili sau de hârtie atât timp cât spațiul de depozitare este uscat. Pentru economia de spațiu, legumele în special, pot fi măcinate și amestecate.

Recomand consumul alimentelor deshidratate în maxim 1 an pentru a putea beneficia de calitatea lor nutritivă și estetică. Fructele deshidratate se pot consuma iarna în prăjituri, în smoothie, piureuri de fructe sănătoase, compoturi sau pot fi date copiilor, suficient de mari să nu se înece, pe post de dulce de ronțăit.

Care sunt avantajele si dezavantajele produselor cu valabilitate mare din supermarketuri?

Ofrim Ioana: Aceste produse sunt mai puțin nutritive, dar nu trebuie sa le demonizam pe toate. Deși au o reputație proasta in rândul societății, iar mare parte din imaginea negativa este justificata, aceste produse au și avantaje. Multe dintre produsele conservate conțin multă sare, zahăr și alți aditivi. Dar nu exista niciun motiv pentru care ar trebui sa respingi astfel de produse cu termen lung de valabilitate.

În plus, să nu uităm că termenul de „hrană procesată” se aplică tuturor produselor care și-au schimbat starea originală. Pastele, de pildă, sunt tehnic procesate, ca și fasolea la conservă, așa că nu le putem băga in aceeași oală cu produsele ultraprocesate de tip fast food.

B.N