POSIBILĂ ÎNCHIDERE - Aeroportul “Maramureș“ forțat să devină rentabil

Comisia Europeană a instituit obligativitatea ca din 2023 aeroporturile la nivel național să funcționeze în regie proprie, așa cum ar fi normal, și nu cu finanțări de la bugetul de stat. Asta nu este o veste bună pentru al Maramureșului aeroport, care mai are pană să fie rentabil.

POSIBILĂ ÎNCHIDERE - Aeroportul “Maramureș“ forțat să devină rentabil

Un prim pas făcut pentru rentabilizarea acestuia ar fi realizarea unui nou terminal de pasageri. Asta mai ales că actualul terminal al aeroportului din Tăuții Măgherăuș este construit în anii 1960, ultima reabilitare a acestuia fiind făcută în 1996. Dacă pană în 2023 nu va deveni rentabil atunci acest aeroport s-ar putea închide.

Cererea de finanțare pentru construcția noului terminal se dorește a fi depusă în prima săptămână a lunii decembrie. Noul terminal va fi amplasat în zona estică a celui existent, va fi structurat pe două nivele, parter și etaj, iar transversal va fi prevăzut cu un subsol tehnic. Suprafața va fi de aproximativ 15.000 metri pătrați. Valoarea lucrărilor se va ridica la 309.411.547 lei, urmând să fie finalizate în maximum 24 de luni de la obținerea fondurilor necesare.

“Aeroportul Internațional Maramureș este internațional doar cu numele. Nu avem curse internaționale și nici nu am avut în Maramureș. Acest aeroport nu are astăzi capacitatea de a gestiona un număr mare de pasageri și de asemenea puncte de frontieră și tot ceea ce implică acest lucru. Am aprobat indicatorii tehnico-economici pentru proiectul privind extinderea și modernizarea terminalului pentru pasageri la acest aeroport. Vom dezvolta un terminal nou, cu o capacitate de peste 500 de pasageri pe oră, cu tehnologie de ultimă oră, mai précis interacțiune foarte mică între autorități și pasageri pentru că totul va funcționa într-un sistem foarte bine elaborat. Vom avea recunoaștere facială, scannere automate, tehnologie de ultimă generație. În total vorbim de un proiect de 309 milioane lei, în urma studiului de fezabilitate finalizat zilele trecute”, au anunțat cei de la Consiliul Județean.

Finanțarea pentru acest proiect va veni prin POIM – Programul Operațional Infrastructură Mare, iar anul viitor se dorește ca să fie semnat deja contractul de finanțare, urmand licitația și apoi execuția lucrărilor. Toate acestea trebuie finalizate pană în decembrie 2023.  

Capacitatea parcării va fi suplimentată și ea având în vedere că în prezent există doar 70 de locuri pentru autoturisme, două pentru persoane cu dizabilități și unul pentru autocare.

“Un zbor pe săptămană sau două internaționale pot să existe și cu actualul terminal. Problema e că dacă vrei să devii un aeroport rentabil și să nu mai fi finanțat de la bugetul de stat atunci trebuie să ai un număr mai mare de pasageri, respectiv costuri optimizate. Din 2023 Comisia Europeană ne obligă ca aeroporturile la nivel național să funcționeze în regie proprie, așa cum ar fi normal, și nu cu finanțări de la bugetul de stat. Pandemia a dat peste cap sectorul aviatic, cererea pentru zboruri, dar și industria aerospace. Aeroportul nostru trebuie să fie pregătit pentru vremuri mai bune, pentru ceea ce urmează după pandemie. Negocieri cu companiile aeriene am avut, dar vorbim de situații necunoscute încă. Sper ca anul viitor să avem zboruri internaționale”, au concluzionat cei de la CJ Maramureș.

H.D.