ZIUA NEAGRĂ – Un an de la moartea a patru studente maramureșence în Jibou (GALERIE FOTO)

4166

Cineva spunea că nu trebuie să ne aducem aminte de zilele negre din viața noastră. Însă, uneori, aceste lucruri sunt inevitabile. Numai așa putem să ne revigorăm trăirile prin sentimente mai bune și numai așa putem să comemorăm, cu adevărat, pe cei care au plecat prea devreme. Cu toate că este extrem de trist, în urmă cu un an, trebuie să cinstim memoria a patru studente din Baia Mare a căror traseu în viață le-a fost curmat de un accident nefericit. În memoria lor, așadar!

În 17 mai 2018, a avut loc evenimentul care a stârnit cea mai multă rumoare în rândul maramureșenilor în ultimul an. Patru studente au sfârșit tragic, atunci când aveau toată viața înainte, într-un groaznic accident de circulație pe centura orașului Jibou. Iată întreaga poveste!

# Momentul tragediei
În ziua fatidică, a avut loc o festivitate de premiere la Cluj a Universității Tehnice, de care aparține, în mod nefericit, Centrul Universitar Nord Baia Mare (CUNBM). Sara Pop din Sălsig a fost șefă de promoție. Așadar, prietenele sale de vârstă apropiată (21-22 de ani), Mădălina Pârja din Sat Șugatag, Maria Șteț, de asemenea din Sat Șugatag, Claudia Bărbos din Ciocotiș, respectiv Sanda Ungur din Răzoare au însoțit-o, pentru a sărbători fericirea fetei. La întoarcere, destinul a fost crunt. Atunci când au ajuns pe Centura Jiboului, ceva s-a întâmplat. Încă nu se cunosc toate circumstanțele în care s-a produs tragedia. Mașina în care se aflau cele cinci fete a ajuns pe calea ferată, nu a acordat prioritate trenului, iar autoturismul a fost efectiv spulberat de garnitură. S-a întâmplat în jurul orei 18.00. Impactul a fost atât de violent, încât două dintre fete au fost aruncate din mașină. Patru dintre ele și-au pierdut viața ori au sfârșit la scurt timp. Singura supraviețuitoare a fost Sanda din Răzoare, adică exact șoferița.

# A fost doliu la facultate!
Încă din primele momente după producerea tragediei, a fost rumoare în Maramureș. Familiile, apropiații sau simpli cititori ai ziarului nostru au rămas încremeniți, după publicarea incidentului. S-a așternut liniștea după ce s-a aflat identitatea fetelor. Acel moment a fost momentul psihologic dintr-o mare de durere. Este de neconceput câtă durere a fost în sufletul celor apropiați! După ce am aflat că familiile fetelor au fost anunțate, ne-am permis să facem publică lista. Cu toate că am făcut-o în premieră, a fost ca o multitudine de ace înfipte în stomac. O tăcere dureroasă care i-a făcut și pe cei care nu le cunoșteau pe fete să plângă, la fel de dureros. La CUNBM a fost arborat steagul negru. Era doliu. În acea noapte îngrozitoare, am auzit primari din localitățile de unde provin fetele timorați sau plângând. Asta spune mult despre ceea ce era în sufletele familiilor care au pierdut o persoană dragă. Sanda a fost transportată în stare gravă la Zalău, iar mai apoi, în Baia Mare. Ea nu își mai amintea nimic. S-a instalat ceea ce se numește amnezie retrogradă. Mai exact, este un mecanism de autoprotecție a creierului împotriva imaginilor ori amintirilor cu impact negativ asupra creierului. Sanda nu știa ce s-a întâmplat. Avea să afle, ulterior, că cele patru prietene ale sale au murit.

# Scenarii și ipoteze
Au apărut o mulțime de scenarii și ipoteze cu privire la incident. Au fost unii care au jurat că fetele ascutau muzica până la refuz, de bucurie. Alții că mașina avea unele defecțiuni tehnice și că nu ar fi putut frâna la timp, ca astfel să ajungă să se priponească exact pe calea ferată. Însă, cea mai importantă ipoteză a fost, pe lângă da, neatenția șoferiței, faptul că nu funcționau semnalele acustice și luminoase. Au fost martori prin presa din județul vecin care au declarat că, la trecerea la nivel cu calea ferată, luminile dădeau chixuri și că fetele, indiferent dacă ascultau muzică sau nu, nu au avut timp să reacționeze. Desigur, s-a spus că Sanda avea oricum obligația să fie atentă. Însă, în acest caz, pentru ce mai există semnalele, dacă toată obligația revine exclusiv șoferului? Surse guvernamentale au confirmat faptul că acele semnale nu au funcționat în acele zile și, mai ales, la momentul tragediei. Ce folos? IPJ Sălaj, în urma anchetei, a spus că au funcționat și totul s-a terminat. Asta, cu toate că responsabilii CFR, Regionala Cluj, nu au dorit niciodată să comunice o reacție cu privire la accident. Exact ca și cum nu s-ar fi întâmplat. Însă, vina rămâne, dovedită sau nu. Numeroase treceri nu au minimul de protecție pentru componenta rutieră, iar investițiile nu se întrezăresc.

# Blestematele semnalele acustice și luminoase!
La înmormântarea fetelor au curs râuri de lacrimi. Nu au fost în aceeași zi. Mesajele de condoleanțe au fost la ordinea zilei, iar cazul a fost cel mai urmărit din Maramureș, în acele zile. Nimeni nu își putea explica de ce destinul a fost atât de crud cu tinerele studente. Sanda se afla în spital atunci când a aflat ce s-a întâmplat cu prietenele sale. Durerea a fost imensă. Nu a putut să le conducă pe ultimul drum. Primarul din Ocna Șugatag, Mihai Ivaszuk, a plâns la telefon, atunci când l-am întrebat despre înmormântarea fetelor și a spus că așa ceva, atâta durere, nu a văzut niciodată până atunci. Nimeni nu putea confirma ipoteza că semnalele luminoase și acustice nu au funcționat. Nimeni nu a dat declarație la poliție. Au rămas numai vorbe și surse temătoare.

# Sanda a semnat un acord!
Ancheta și-a continuat cursul. În lipsa unor depoziții viabile, procurorii au trimis-o în judecată pe Sanda, șoferița din Răzoare. Aceasta suferea, în continuare, de această amnezie retrogradă. În cele din urmă, la finalul lunii februarie a anului curent, Sanda a semnat un acord de recunoaștere a vinovăției. A fost singura cale legală prin care ea putea beneficia de o pedeapsă mai blândă. Adică… cu suspendare. Trei ani. Cu o perioadă de încercare pe patru ani. Instanța a luat cunoștință de acord și l-a acceptat. Sanda, însă, în continuare, suferă. Încă nu își amintește momentul impactului între tren și mașină. Cel puțin asta știm noi, pe surse. Rămâne de neînțeles de ce toată vina i-a fost pusă ei în cârcă. Desigur că Sanda a avut o vină, neatenția la volan, în acel moment important, trecerea peste calea ferată.

# Ignoranță și incompetență
Însă, rămâne, la fel de… de neînțeles, de ce autoritățile statului nu au tras la răspundere compania de căi ferate, care s-a dovedit a fi total iresponsabilă în a securiza corespunzător acea trecere. Din nefericire, nimeni nu a consemnat, în registrul procurorului, ca martor, faptul că, așa cum se întâmplă la trecerile peste calea ferată, infrastructură e învechită și dă chixuri. Niciun comunicat de presă nu a emis CFR prin care să explice ori să se disculpe de acuzațiile, venite pe surse, ori oficial în presa sălăjeană, vizavi de acest aspect. Iar asta pentru că nu a interesat pe nimeni. Am vorbit inclusiv cu avocatul familiilor celor patru fete care și-au pierdut viața. Era nelămurit de ce nu aflăm mai multe. Probabil pentru unele entități ale statului nu a contat foarte mult. Pentru maramureșeni, în schimb, a fost o zi neagră. O zi care a făcut Maramureșul să intre în doliu. Au rămas, în memorie, imaginile ușor mistice, după care oamenii au spus că au fost surprinse momentele în care sufletele s-au urcat la Ceruri. Dumnezeu să le odihnească în pace!

Cătă ȚINEGHE

Citește și

PREMIERĂ AxaNews.ro – MARAMUREŞUL ÎNDOLIAT – Cine sunt victimele din tragedia de la Jibou (GALERIE FOTO)

ACTUALIZARE 7 – MARAMUREŞUL ÎN DOLIU – Patru studente în Baia Mare au murit în Jibou. Maşina a fost spulberată de tren la întoarcerea de la absolvirea din Cluj (GALERIE FOTO)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here