ZERO INTERES – Semnalizarea turistică, o mare problemă în Maramureş

414

Proprietarii de pensiuni din Maramureş nu se înghesuie atunci când vine vorba de promovarea serviciilor oferite turiştilor străini sau români. Când spunem promovare ne referim la bannere, afişe sau indicatoare. Că este o problemă, o recunosc şi primarii din zonele cele mai căutate din punct de vedere turistic ale judeţului, semn că la acest capitol încă mai este de lucru.

Turismul rural devine din ce în ce mai atractiv, asta pe măsură ce turiştii se pun în mişcare şi fug de oraş, satul devenind locul unde scapi de viaţa agitată de la oraş. În Maramureş însă un punct slab al turismului rural îl reprezintă sistemele de informare şi semnalizare turistică, care sunt insuficient dezvoltate.

“Vreau să vă spun că la semnalizare turistică nu stăm deloc bine. Proprietarii de pensiuni ar trebui să fie cei interesaţi de acest gen de promovare. Semnalizarea şi promovarea sunt la fel de importante, din punctul meu de vedere, ca şi investiţia în sine. Este o problemă la nivel de birou de turism din Consiliul Judeţean Maramureş, că nu îşi pricep rolul. Acela de a promova zona, dar, atenţie! nu de a-i face publicitate. La nivel local trebuie indicatoare, iar fiecare primărie poate coordona totul. Nu să pună ea acel indicator, că nu îi dă voie legea. Proprietarii de unităţi de primire turistică nu investesc aproape deloc în acest gen de promovare. Or, eu zic că aici Maramureşul a pierdut lupta cu Bucovina, fiind un mare minus pentru noi. În Maramureş, undeva până în 2% avem pensiuni promovate aşa cum trebuie, fiind semnalizate de la o distanţă de unu, doi sau cinci kilometri”, a arătat, pentru AxaNews.ro, Livia Sima, preşedintele Asociaţiei de Promovare şi Dezvoltare a Turismului Maramureş.

Specialiştii în turismul maramureşean spun că lipsesc acele cursuri de antreprenoriat, de management, care să îi facă pe proprietarii de unităţi de cazare turistică din mediul rural să înţeleagă cât de mult contează promovarea. Totul este să vrei să o faci.

“Eu spun că e o mare problemă, asta cu lipsa semnalizărilor. Şi aici am pierdut faţă de Bucovina. Au ştiut să folosească banii. Au fost fonduri pe dezvoltare şi promovare, or noi am avut şase proiecte, ei au avut 60 de proiecte. Cam aşa stăm faţă de ei”, a adăugat Sima.

Promovare şi nu prea

Primarul oraşului Borşa, Sorin Timiş, întrebat fiind cât de mult investesc în promovare agenţii economici din turism din zonă, a răspuns simplu: 0 lei.

Sunt zone în Maramureş unde avem şi exemple ceva mai fericite. În Bogdan Vodă, spre exemplu, proprietarii de pensiuni au investit în bannere, care se pot vedea pe drumul judeţean care trece prin localitate.

“Eu am văzut că au fost unii care au pus bannere pe drumul judeţean. Ca şi costuri, cei care doresc astfel de promovare trebuie să plătească o taxă de 320 lei/mp. Foarte mulţi fac promovare pe Internet, pe Facebook. Mai sunt unii care au pagina lor, acolo se pot face rezervări etc. Dar sunt puţini cei care investesc serios în tot ceea ce înseamnă promovare. Noi avem aici două pensiuni acreditate. Nu ştiu de ce aşa puţine, pentru că eu spun că e rentabil să faci turism în Bogdan-Vodă, dar problema acum este că se obţin mai greu avizele. Nu sunt pensiuni multe nici în Dragomireşti sau Şieu, în schimb numărul lor este infinit mai mare în zone ca Bârsana sau Poienile Izei”, a precizat Ana Bizău, primarul din Bogdan-Vodă.

Dragoş HOJDA  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here