TRAGEDIE JIBOU – Sentință în cazul tinerei din Răzoare. Cum a motivat instanța decizia (FOTO)

323

În urmă cu un an și aproape două luni, Maramureșul avea să fie zguduit de o tragedie incredibilă. Atunci, autoturismul în care se aflau cinci studente din județ a fost spulberat de tren. Patru dintre ele au decedat pe loc sau la câteva minute după impact, iar în viaţă a rămas o singură persoană – şoferiţa, tânăra Sanda Ungur din localitatea Răzoare.

La mijlocul lunii mai a anului trecut, o tragedie de proporţii a zguduit Maramureşul. Cinci studente ale Centrului Universitar Nord Baia Mare se întorceau de la Cluj, de la festivitatea de absolvire a Universităţii Tehnice. Mădălina Pârja (Sat Şugatag), Maria Şteţ (Sat Şugatag), Claudia Bărbos (Ciocotiş), Sara Pop (Sălsig) şi Sanda Ungur (Răzoare), cu vârsta de 20-21 ani, se aflau în acelaşi autoturism. Sara tocmai primise titlul de şefă de promoţie. Au curs râuri de cerneală pe acest subiect, iar întreaga comunitate maramureşeană a fost îngrozită de efectele tragediei. Cele patru studente decedate au fost regretate atât de familiile lor, cât şi de apropiaţii, şi chiar de către localnicii din localităţile natale, care le cunoşteau mai puţin.

# Filmul tragediei
În jurul orei 18.00, ele au ajuns la trecerea la nivel cu calea ferată de pe şoseaua de centură a Jiboului. În acel moment, s-a produs tragedia. Maşina a fost acroşată de trenul care făcea legătura dintre Baia Mare şi Jibou. Impactul a fost atât de puternic, încât a condus la decesul a patru din cele cinci fete. Fetele de pe bancheta din spate au fost efectiv azvârlite din autoturism, decedând pe loc. Tânăra aflată pe scaunul din dreapta faţă a decedat la scurt timp. Singura care a rămas în viaţă este Sanda din Răzoare, de altfel tânăra care se afla la volan. Tragedia a generat o stupoare incredibilă în judeţul Maramureş. La Centrul Universitar Nord Baia Mare a fost arborat steagul negru, de doliu. Unitatea de învăţământ s-a transformat într-un altar comemorativ pentru tinerele decedate. În data de 19 noiembrie, poliţiştii sălăjeni au finalizat cercetările în cazul accidentului şi au trimis dosarul la Parchetul de pe lângă Judecătoria Jibou, cu propunere de trimitere în judecată a şoferiţei Sanda Ungur, pentru ucidere din culpă. Din nefericire, Sanda suferă de amnezie retrogradă şi nu îşi aminteşte încă, din cauza şocului, ce s-a întâmplat în momentele tragediei.

# Martori care susțin că instalația funcționa
În motivarea sentinței, s-a spus faptul că Sanda Ungur a declarat organelor de anchetă că semnalele acustice și luminoase nu ar fi fost funcționale. Polițiștii au contrazis afirmațiile fetei, spunând că “instalaţia specială de avertizare acustică si luminoasă, amplasată la trecerea la nivel cu cale ferată unde a avut loc accidentul rutier, funcţiona în mod corespunzător, în sensul că la trecerea a două garnituri de tren, la intervale diferite de timp, funcţionau atât semnalele acustice cât si cele luminoase de culoare roşie, iar în timpul când nu era trafic feroviar în zona respectivă, funcţiona lumina de culoare albă intermitentă”. Reprezentanții CFR au întărit ideea conform căreia instalația acustică și luminoasă funcționa la perfecție la acel moment. Unul dintre martori a fost chiar șeful de district. Conform motivației magistraților, preluată de presa sălăjeană, șeful de district “a precizat că instalaţia acustică si luminoasă (SAT) este controlată din staţia CFR Jibou şi eventualele deranjamente sunt semnalizate pe luminoschema din biroul de mişcare. În momentul în care se semnalează un deranjament, semnalele de avarie care acoperă pasajul şi semnalele de trecere ale blocului de linie automat, între care se găseşte instalaţia SAT, trec în mod automat pe Oprire, pe roşu. Depăşirea acestor semnale se poate face de către mecanicul de locomotivă doar în condiţii speciale, în sensul că trebuie să oprească şi să reducă viteza până la limita evitării oricărui pericol la pasajul de cale ferată. Conform regulilor de circulaţie a trenurilor, această viteză trebuie să fie de 20 km/h. Mai mult, în cazul în care instalaţia de semnalizare ar fi defectă, iar mecanicul nu reduce viteza până la 20 km/h, instalaţia de autostop îl frânează imediat”, se arată în motivare. Mai mult decât atât, doi soţi care locuiesc în cantonul situat în apropierea trecerii la nivel cu cale ferată situată au declarat anchetatorilor că se aflau în curte când au auzit că au fost pornite semnalele acustice. Şi Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a comunicat printr-o adresă că în ziua de 17 mai 2018 nu s-au înregistrat defecţiuni tehnice la instalaţia de semnalizare a apropierii trenurilor fără semibariere montată la trecere la nivel.

# Vocile care spun că instalația nu funcționa
Totuși, au rămas semne de întrebare cu privire la adevărul. S-a vorbit despre un apel la 112, în care era sesizată nefuncționalitatea instalației de semnalizare. Ca atare, oamenii legii au întreprins, în zonă, activități de monitorizare video, însă neregulile nu au mai apărut. În plus, organele de urmărire penală au cerut Serviciului de Telecomunicaţii Speciale să comunice identitatea persoanelor care au sunat la 112 în perioada aprilie/mai 2018 pentru a sesiza funcţionarea anormală a instalaţiei de semaforizare, în răspunsul comunicat aratându-se că nu au fost identificate astfel de apeluri în baza de date a Centrului Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 Sălaj. Totuși, un cadru didactic a oferit o declaraţie în acest sens pentru ziaruldesalaj.ro. Ce-i drept, se vorbeşte despre faptul că nu funcţionau în acea perioadă, nu în ziua cu pricina. “Îmi asum tot ce vă spun şi o fac public. Luni, pe 21 mai, domnul Pal Raul din Someş Odorhei, de la mine din sat, a sunat la 112 pentru a anunţa că nu funcţionează corespunzător semaforul. Între orele 9 şi 10 dimineaţa a fost apelul (n.red – când venea trenul din Baia Mare). Băiatul care a sunat are şi trei martori, a dat şi declaraţie. Ei trec zilnic peste acea cale ferată”, a declarat, pentru ziaruldesalaj.ro, Simona Danga, profesoară la Şcoala Gimnazială din Someş Odorhei. Însă, surse guvernamentale şi parlamentare au declarat pentru AxaNews.ro că semnalele acustice şi luminoase nu funcţionau în ziua tragediei.

# Sentința instanței
În data de 15 mai 2019, a venit sentința magistraților Judecătoriei Jibou. Tânăra Sanda Ungur a fost condamnată, pentru ucidere din culpă, la trei ani de închisoare cu suspendare, cu un termen de încercare pe patru ani. Mai mult decât atât, tânăra va fi nevoită să frecventeze un program de reintegrare socială, derulat de către serviciul de probaţiune sau organizat în colaborare cu instituţii din comunitate. În plus, Sanda va presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii pe o perioadă de 120 de zile, fie la primăria localităţii de domiciliu, fie la parohia cultului religios căreia îi aparţine inculpata. Decizia a venit după ce Sanda Ungur a recunoscut faptele şi a încheiat cu procurorii un acord de recunoaştere a vinovăţiei. În motivație, magistrații din Jibou au stabilit că urmărirea penală este completă şi corect efectuată, cauza decesului celor patru victime fiind neatenţia inculpatei datorată oboselii. Potrivit motivării, inculpata parcursese în ziua respectivă peste 320 de kilomentri, iar “după aproximativ 13 ore de când a fost trează şi după o zi foarte agitată, fiind obosită, cu o experienţă limitată în şofat la 22 de ani, inculpata nu a mai fost/putut fi suficient de atentă încât să nu producă această tragedie”.

# “O pedeapsă mică, dar suficientă”
Ținând cont de faptul că procurorii și inculpata au căzut la un acord, judecătorii au decis că această pedeapsă, este cea adecvată. Conform presei sălăjene, instanţa a apreciat că “faţă de gravitatea urmărilor, cuantului pedepsei este evident mic”, însă “nu se poate aplica o pedeapsă mai mare inculpatei fără ca această să nu execute efectiv pedeapsa închisorii”. “Periculozitatea inculpatei, pentru care ar fi necesară încarcerarea în scopul conştientizării de către aceasta că nu are un comportament adecvat în societate, este redusă, chiar infimă. Instanţa nu consideră că inculpata s-ar reeduca în vreun fel în închisoare, fiind conştientă de gravitatea faptei sale”, au precizat magistraţii din Jibou, adăugând că tânăra nu are antecedente penale, nu a avut un comportament inadecvat anterior comiterii faptei şi că din cauza oboselii, “nu a conştientizat gravitatea faptei sale, probabil că nu a conştientizat că traversează calea ferată şi evident că nu a dorit să se întâmple accidentul”. “Într-adevăr, pedeapsa aplicată este mică în raport cu consecinţele faptei, dar, raportat la persoana inculpatei, este suficientă. Instanţa consideră că gravitatea faptei a fost conştientizată imediat după accident, iar consecinţele faptei vor fi simţite, probabil, pentru totdeauna”, au concluzionat judecătorii. Soluţia Judecătoriei Jibou a fost atacată cu recurs de către familiile celor patru tinere decedate în accident, susține presa sălăjeană.

Cătă ȚINEGHE

Citește și

PREMIERĂ AxaNews.ro – MARAMUREŞUL ÎNDOLIAT – Cine sunt victimele din tragedia de la Jibou (GALERIE FOTO)

ACTUALIZARE 7 – MARAMUREŞUL ÎN DOLIU – Patru studente în Baia Mare au murit în Jibou. Maşina a fost spulberată de tren la întoarcerea de la absolvirea din Cluj (GALERIE FOTO)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here