SEMNAL DE ALARMĂ – Fenomenul de bullying, o realitate în școlile din Maramureș

293

Foarte mulți copii din Maramureș sunt abuzați emoțional chiar de către cei care le-au dat viață, iar acest lucru, susțin psihologii, de cele mai multe ori lasă urme adânci pentru toată viața și poate fi un impediment în dezvoltarea personalității copilului. Violența emoțională, dar și fizică, se datorează, în primul rând, mediului din care provin, adică familia.

Psihologii maramureșeni atrag atenția asupra fenomenului de bullying, fenoment definit drept un comportament ostil/de excludere şi de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit de către colegii de școală, care pun etichete. „Nu am avut foarte mulți copii care să vină la psiholog din cauza fenomenului acesta de bullying. Anul trecut au fost doi, iar în anii trecuți poate unul pe an. Dar asta nu înseamnă că nu există acest fenomen în școlile din județ. Cred că foarte mulți copii se ascund chiar și de părinții lor și câteodată părinții fac parte din medii defavorizate și nu au partea materială necesară care să îi ajute să meargă la psiholog sau să caute o îndrumare. Partea aceasta de agresivitate în școli există și, din păcate, în circa 30% este menținută și de părinți. Am avut copii care au făcut 16 sau 18 ani și au venit la psiholog și îmi spuneau că, de exemplu, tata îmi spunea că dacă nu mă bat nu sunt bărbat sau chiar dacă nu îl cheamă măcar o dată doamna învățătoare la școală înseamnă că am o problemă și nu o să mă descurc în viață”, a declarat, pentru „Glasul Maramureșului”, psihologul băimărean Mădălina Palfi.

Specialiștii susțin că este foarte important mediul din care provine copilul și familia din care face parte. Asta întrucât „nu toți părinții dau sfaturi bune copiilor sau dacă cineva este părinte nu înseamnă că întotdeauna o să fie destul de matur sau rațional astfel încât să îl învețe numai lucruri bune”.

„Este și această tendință a băieților de a ieși în față și de a fi masculul Alpha sau copilul Alpha, dar în 20% din cazuri e și mediul din care provin. În 20% din cazuri familia e problema, din punctul meu de vedere. Sunt și părinți care își îndrumă copiii să facă prostii, ca să arate că sunt bărbați”, adaugă psihologul băimărean.

Fenomentul acesta de bullying are și rezolvare. O soluție ar fi ca în școlile din Maramureș să existe, mai ales în clasele I-IV, ore de dezvoltare personală.

„Acolo ar trebui, zic eu, psihologul, împreună cu învățătoarea, să le citească sau să facă jocuri de rol, din care să înțeleagă că pentru a fi bun nu înseamnă că trebuie să fii tot timpul în centrul atenției din punct de vedere negativ. Poți să fii în centrul atenției și făcând lucruri bune. Unii copii nu știu să aleagă, care e binele și care e răul. Și au impresia că, dacă învățătoarea le atrage atenția de 10 ori ca să stea cuminți, asta înseamnă că și-a atins scopul în ziua respectivă. Copiii trebuie să înțeleagă că putem ieși în față cu lucruri frumoase, dar nederanjându-i pe ceilalți. Pentru părinți, un sfat: să învețe să nu își mai compare copiii cu alți copii. De aici vin foarte multe frustrări, pe care de multe ori le ducem toată viața. Și în circa 10% din cazuri este și o cauză a agresivității, pentru că dacă Radu învață bine tot timpul și eu nu pot să îl ajung și acasă mama îmi spune tot timpul de ce nu poți fi ca Radu, la un moment dat îmi vine să îi dau una la Radu. Și asta pentru că mama mă ajută acasă ca să nu îl mai suport pe Radu”, a concluzionat Mădălina Palfi.

Trebuie amintit faptul că în ședințele de la Prefectura Maramureș se amintesc în general violențele fizice care au loc în școli, dar despre cele emoționale nu se vorbește aproape deloc. Fenomenul de bullying există în școlile din județ și nu poate fi negat.

FOTO irishexaminer.com

Dragoș HOJDA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here