SÂNZÂIENELE ŞI CĂSĂTORIA – Ce nu e bine să faci în ziua în care “cerurile se deschid”

1441

În mitologia românească Sânzâienele sunt zâne bune din clasa ielelor dar care atunci când nu le este respectată sărbătoarea devin surate cu Rusaliile, care sunt zâne rele. Etonologul Delia Suiogan de la Centrul Universitar Nord Baia Mare spune că sărbătoarea Sânzâienelor are la bază un vechi cult solar, sânzienele fiind considerate preotesele soarelui, fiind puse însă şi în relaţie cu simbolismul pădurii, ritualul conţinând elemente de mască verde.

“Sânzâienele cântă şi dansează, neputând a fi zărite. În dansul lor, umplu de miros florile şi transferă rod asupra grânelor, pregătind coacerea. Dacă nu este ţinuta ziua lor prin nelucru, ele se transformă din fiinţe benefice în persoane cu trăsături malefice.

În acest caz, lasă câmpul fără rod, scuturând florile şi mana câmpului, stârnesc vijelii şi chiar prind în vârtejul jocului lor pe cei care nu le-au respectat ziua, producând rătăciri. O serie întreagă de rituri au rolul de a se transfera puterea Sânzâienelor şi asupra omului, mai ales asupra tinerilor necăsătoriţi, dar şi asupra celor căsătoriţi, în unele zone folclorice”, spune etnologul Delia Suiogan de la Centrul Universitar Nord Baia Mare.

De Sânzâiene în anumite părţi ale Maramureşului avem focuri care se aprind, semn de purificare. “Amintim strângerea florilor de sânziene în mănunchiuri mari, înainte de răsăritul soarelui, impletirea acestora în coroniţe care se aşează pe cap, dar şi la icoane, stâlpii porţilor, sau la intrarea în târnaţ sau în şură. Gestul are rolul de a atrage asupra fiinţei sau a spaţiului puterea soarelui, dar şi puterea florilor. Omul şi spaţiul vor reintra în stare de armonie, dar şi de rodire prin contactul cu simbolul cercului, marcat prin coroniţă, cu simbolul galbenului florilor, dar şi cu mirosul specific al sânzienelor. Aruncarea coronitelor pe casa este un alt gest ritualic cu valoare simbolica, prezent in cadrul acestei sărbători! Se citesc foarte multe semne în modul în care aceste coroniţe cad sau rămân pe acoperiş. Trebuie să amintim şi Focurile de Sânzâiene, care ne trimit tot spre elemente de cult solar. Alături de foc întâlnim forţa apei neîncepute, roua de pe florile de sânziene, fetele, dar şi femeile se scăldau în această rouă. Şi focul şi apa au funcţie de purificare a omului, dar şi a spaţiului, producând anularea vechiului, profanului, răului şi instituind o stare de nou, de sacru şi bine!”, a concluzionat Delia Suiogan.

FOTO Wikipedia

Dragos HOJDA

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here