PUNCT DE VEDERE – Elicopter la pământ! Sau cum frontiera Uniunii Europene a fost penetrată prin Maramureș

576

Parafrazând titlul unui film american, „Elicopter la pământ” (acțiunea se derula în Somalia) și transpunând ideea pe plaiurile Maramureșușlui istoric, regăsim o situația tragică, dar care ridică serioase semne de întrebare.

Acestea se referă la modul în care un elicopter a violat spațiul aerian al României, țară membră NATO, venind din Ucraina, peste frontieră, fără a fi sesizat prezența acestuia de către cei care au atribuții în acest sens. În plus, elicopterul a stat prăbușit în zona Săpânța timp de trei săptămâni, fără ca cineva să observe epava. Dacă întâmplarea nu făcea ca un cioban, care își păștea oile în zonă, să nu îl descopere, poate mai trecea mult timp ca să fie găsit.

Pilotul, originar din Republica Belarus, a plătit cu viața implicarea într-o activitate care aduce mari profituri, contrabanda cu țigări. Să zbori într-o zonă dificilă, așa cum este cea din apropierea Săpânței, probabil și pe timp de noapte, necesită o bună pregătire. După cum reiese din datele și informațiile adunate în acest caz, pilotul avea o experiență dobândită în cadrul unor structuri speciale ale armatei. Cum a fost posibil ca cineva să vină în zonă cu elicopterul? Nimeni nu vine tocmai din Ucraina cu elicopterul doar să se afle în treabă. Cazuistica confirmă penetrarea în trecut a spațiului aerian al României de către aeronave ultraușoare (motodeltaplan, motoparapantă, avioane de mici dimensiuni, drone) în cadrul unor zboruri care aveau obiectiv activități de contrabandă. Anchetatorii vor avea mult de lucru. Elicopterul nu avea însemne sau serii care să facă posibilă identificarea lui.

Va trece multă vreme până se vor afla circumstanțele în care elicopterul s-a prăbușit. Este trist ceea ce se întâmplă. Unde erau cei care aveau atribuții de supraveghere a frontierei? Unde erau cei care prin lege au atribuții în sectorul informativ? Elicopterul a trecut nestingherit în România. Era unul de producție sovietică, Kamov Ka 26. Aflat în zbor, având două motoare clasice cu alimentare pe benzină, produce un zgomot foarte mare. Se cheltuiesc mulți bani pentru aparate și dispozitive sofisticate de securizare a frontierei, care ar fi trebuit să sesizeze prezența elicopterului. Acest lucru nu s-a întâmplat!… Va fi cineva tras la răspundere? Probabil că nu.

Așa stând lucrurile, ne putem aștepta pe viitor ca spațiul aerian să fie penetrat cu aeronave cargo, tip IL 86 sau de alt tip. Ghiciți cu ce ar fi ele încărcate. Aducerea unui pilot din Belarus, care ajunge să moară strivit de resturile elicopterului în codrii Maramureșului istoric, denotă o acțiune de mare anvergură circumscrisă criminalității organizate axată pe contrabanda cu țigări. Totul s-a derulat în mare secret. Familia acestuia pilotului nu știa nimic. A fost dat dispărut încă din luna martie. A plătit un preț prea mare. A murit agonizând. Dacă ar fi fost găsit la timp ar fi scăpat. Nu suferise leziuni prea mari. Avea o fractură de femur și piciorul imobilizat. Știa la ce riscuri se expune. Chiar dacă a avut o mare experiență, nu a reușit să se reântoarcă în Ucraina . Familia îl va primi înapoi într-un sicriu închis. Coincidența face că, exact în ziua în care a fost descoperită epava elicopterului, la Sibiu, în cadrul Summitului, să se vorbească de securizarea frontierei de Nord a UE. Securizare, poate, la nivel declarativ sau doar pe hărtie. Atât timp cât spațiul terestru și cel aerian este încălcat de către cei care derulează activități ilegale, există o problemă!

Liviu ȘIMAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here