NEMULȚUMIRI ÎN MARAMUREȘ – Sistemul informatic este în moarte clinică. Medicii de familie validează acte după orele de program, chiar și noaptea

249

Sistemele informatice pe baza cărora ar trebui să se stabilească relația dintre medicii de familie, Casa Națională de Asigurări de Sănătate și pacienți funcționează cu sincope foarte mari. Problema nu este una de azi de ieri, ci datează de ani de zile, dar nimeni nu i-a nicio măsură. Astfel, obligați să lucreze în aceste condiții, medicii de familie validează actele chiar și în cursul nopții sau vin mai repede la cabinete.

De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie, bilet de trimitere, rețetă electronica, trebuie validate în termen de maximum 72 de ore. Doar că se întâmplă ca sistemul informatic să nu fie funcțional, astfel că medicii de familie se văd nevoiți să găsească o soluție de compromis.

„Problema este de câțiva ani. Platforma sistemul informatic nu funcționează corect. Sunt acolo mai multe componente pe care noi, medicii de familie le accesăm, farmaciștii la fel, laboratoarele și spitalele, zi de zi. Sunt peste 40.000 de utilizatori în fiecare zi care accesează sistemul o dată la câteva minute. Mie mi se pare că cei de la Casa Națională de Sănătate și cei care asigură mentenanța nu fac eforturi ca lucrurile să meargă bine. Sunt perioade în care merge bine și perioade în care merge foarte prost. La început de lună, la sfârșit de lună. Și eu am venit dimineața mai devreme la cabinet să pot să ridic în sistem rețete scrise ieri, alaltăieri. Nu e nimic nou sub soare”, a declarat Gheorghe Lascu, președintele Societății județene de medicină de familie Maramureș.

Medicii de familie sunt de părere că aceste lucruri vor merge prost atâta vreme cât nu se va asigura o mentenanță corespunzătoare a sistemului informatic.

„Să fie oameni care 24 din 24 de ore să se ocupe de această treabă, nu doar în situații de criză. În situații de criză se întrunește un comitet la nivel național care încearcă să rezolve problemele de azi pe mâine. Dar acest lucru nu este o soluție. Noi facem sesizări de ani de zile și ni se râde în față când ni se spune: păi, nu a funcționat câteva ore, dar după aceea a funcționat. Și atunci e ceva firesc să mergem noaptea, să venim dimineața la servici să încercăm să rezolvăm situația. Se cunoaște situația. Noi am prezentat-o tuturor miniștrilor sau președinților Casei Naționale de Sănătate din ultimii ani și nu au rezolvat nimic. Probabil că se așteaptă să pice cu totul la un moment dat pentru a implementa un nou sistem informatic”, a mai adăugat Gheorghe Lascu.

Alina VOIȚA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here