ÎN CONTINUĂ EVOLUŢIE – Investiţii pe bandă rulantă în Vişeu de Sus

3086

În afara spitalului orăşenesc ce se extinde, îşi schimbă înfăţişarea, forma şi statutul, autorităţile din oraşul Vişeu de Sus lucrează la un program major de asfaltări. Şi nu numai.

Cartierul german Ţipţerai îşi schimbă înfăţişarea în aceste zile. „În primul mandat am încercat să deschid acces spre toate zonele, erau copii ce veneau zilnic la şcoală 15 kilometri pe jos. Am deschis drumurile. Până mi se termină mandatul eu promit să mai asfaltez 25 de kilometri. Sigur, e puţin, Vişeul este în topul celor mai întinse localităţi din România, cu 44.606 hectare suprafaţă! Al doilea ca suprafaţă, după un orăşel din Moldova. Avem în lucru asfaltarea cartierului german, 50% e asfaltat deja. În 2019 vreau să termin cartierul german, să fac 3-4 kilometri de asfalt din drumul naţional pe Valea Vinului în sus, apoi strada 1 Mai până la Valea Scradei. Am încă un proiect european, să aduc zece autobuze hibrid. Apoi, şapte străzi asfaltate în Vişeu de Mijloc. Unele pe fonduri europene, altele transfrontaliere, altele din buget propriu. Ca idee, unde am terminat apă şi canalizare, asfaltăm!”, spune Vasile Coman, primarul oraşului Vişeu de Sus.Viziunea dezvoltării oraşului Vişeu s-a legat de nevoia unei alternative la singurele industrii, în declin, mineritul şi exploatarea lemnului. Acea alternativă a fost turismul, un pariu reuşit ţinând cont că Mocăniţa şi Valea Vaserului sunt obiective recunoscute naţional şi internaţional. Acum însă, e nevoie de dezvoltare pe toate palierele.„Nu poţi face turism fără să creezi infrastructură, de la asfalt la poduri, apă, canal, tot. Da, turismul funcţionează, zilnic pleacă pe Vaser în sus de la unu la şapte trenuri! Ca analiză, luăm o lună medie, să zicem octombrie. Nu e în plin sezon. În octombrie, în extrasezon, este de lucru şi sunt turişti. Vreau să creăm bunăstare, promovare la nivel european şi internaţional. Am dat viaţă oraşului şi zonei astfel”, spune edilul.

# Prezent şi viitor

Printre calculele de dezvoltare se numără şi investiţii oarecum ascunse. Barajul de la Măcârlău, de pe Vaser, e datat din 1770, şi ar urma să fie reabilitat şi folosit drept punct de atracţie. Are un luciu de apă de 3,5 hectare, cu două ecluze. La fel şi o cabană de vânătoare a regelui Ferdinand ar reface-o, după poză. Dar investiţiile se fac şi în oraş, efectiv.„În Ţipţerai avem 9,1 kilometri de asfaltat, din care am făcut cam 5 kilometri în patru luni. Anul viitor, cu ziduri de sprijin şi alte lucrări, va fi finalizat. Şi-i invităm pe toţi nemţii plecaţi să vină să-şi vadă cartierul acum. Va fi pod de legătură cu baza sportivă. Vara se întorc oricum foarte mulţi ţipţeri. De exemplu, sărbătorile lor tradiţionale nu se mai ţin în centru ci chiar aici, în cartierul lor german, ceea ce le place foarte mult. Mai avem 611 ţipţeri ce locuiesc efectiv aici. Uite, această stradă a fost zonă calamitată, am început cu apărare de mal pe Vişeu, înainte de a începe lucrul la asfaltări. În alt loc, pe un acces spre Valea Vinului era o străduţă de trei metri lăţime de pământ, am făcut consolidări, ziduri de sprijin, asfalt. Există mult teren disponibil, e o viitoare zonă de dezvoltare a oraşului. Sunt trei străzi aici reabilitate. Care deschid total zona. Se fac case noi, a crescut preţul terenului”, spune primarul Vasile Coman.În 2019, continuă şi extinderea reţelei de apă şi canal, cu 22 de kilometri de reţea de apă şi încă 7,6 kilometri de canalizare. Apoi, pe acele străzi se fac reţele de canalizare pluvială apoi asfaltare. Pietruirea înseamnă doar o cosmetizare de moment, costisitoare. „Se vede clar: pe această stradă, odată cu apa şi canalul, apoi cu asfaltarea, a crescut de cinci ori preţul terenului. Aici, unde suntem acum. E cea mai bună dovadă. Oferim potenţial să valorifice la preţ net superior”, încheie primarul Vasile Coman.

Alexandru RUJA

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here