CE A FOST A FOST – Căile ferate maramureșene, o saga cu iz de fier vechi

356

Deja atât de mult s-a glumit in ce priveste CFR-ul nostru neaos, una din ultimele redute neatinse ale anilor ’80, incât nici nu mai ai ce spune in privinta aceasta. Sigur, e de remarcat c-au inceput sa ajunga acasa tinerii studenti porniti de la Bucuresti pentru Craciun… ca sa pastram tonul…

In fata evidentelor, a anchetelor, a grijilor presei nationale, a numarului urias de deraieri din ultima vreme (cât in intreaga Africa!!!), am aruncat un ochi la caile ferate maramuresene. Nu c-am avea o retea impresionanta de cai ferate. Prezentat simplist, Maramuresul are dupa cum urmeaza. O cale ferata pe ruta Baia Sprie – Baia Mare – Seini – Satu Mare. Este celebra ruta pe care ajungi mai repede cu bicicleta de la Satu Mare in Baia Mare. Cea care este atât de prost semnalizata incât face constant victime la intrarea in Baia Mare, la intersectia cu drumul de centura. Dar nu e totul, aceasta ruta are brese! Din Baia Mare, cam din zona Craica incolo, evident, calea ferata este furata partial, spre Baia Sprie! Adio gara Baia Mare Sud! Nu intâmplator, calea ferata este pe alocuri devalizata si in zona industriala, la Phoenix si spre Romplumb, ori in zona târgului en-gros de legume a municipiului.

O alta ruta legendara de cale ferataeste cea care vine pe dublu ecartament, clasic si ingust, dinspre Ucraina spre Câmpulung la Tisa, spre Sighetu Marmatiei (nefolosita de un deceniu!!), de unde merge spre Bistra, mai inteapa o data Ucraina, insa numai teoretic, la Valea Viseului, apoi o ia pe lânga Viseu in sus. Recent a avut loc o mica deraiere acolo, la Bistra, in dreptul unei cariere din care au cazut pietre… Calea ferata continua, functionala de aceasta data, de la Sighet spre Viseu de Jos, unde o ia pe legendarul traseu al santierului socialisto-patriotic Salva-Viseu. Iese pe Valea Izei la Salistea, la Sacel, apoi o ia spre Bistrita, pe traseul in care an de an, iarna de iarna, au loc deraieri si accidente feroviare. Traseul de fatanu iese din dicutie inainte de a aminti caruta de cale ferataar fi continuat si spre orasele Viseu si Borsa. Dupa inundatiile din 2008, calea ferataa fost afectata, pe alocuri atârna deasupra apei. A fost apoi refacuta, dar n-a mai calcat nici un tren pe acolo, tot de un deceniu. Doua orase si o comuna de vreo 8000 de locuitori, carora li se refuza accesul la calea ferata, spre restul tarii. Nu intâmplator si nu fara legatura, chiar si traseul legendar de cale ferata ingusta de pe Vaser a fost afectat de aceasta lipsa de viziune. Altfel spus, calea ferata ingusta din Viseu spre vaser exista, Mocanita cara turisti si lemne, dar firul secundar de cale ferata ingusta de pe Novat a fost furat bucatacu bucata, nemaifiind folosit si nici functional.

# Inapoi peste Gutâi

A mai ramas de amintit un fir oficial de cale ferata, cel din Baia Mare spre Ulmeni, care se bifurca apoi pe doua rute, spre judetul vecin Salaj. Este principala legatura feroviara a Maramuresului cu restul tarii. Este functionala, dar cu gari dezastru, cum e cea din Miresu Mare. Trebuie remarcate douaaspecte, la acest traseu: visul science fiction a primarului Baiii Mari de a muta gara, cât si visul decent, dar blocat total de birocratie, a primarului Ioan Maties din Miresu Mare, de a face pe aceasta ruta un depozit feroviar de marfuri, imens, pentru marfa ce tranziteaza tara spre porturile din Constanta.

Cum ar veni, pe fiecare ruta de cale ferata maramureseana este câte un bai. N-a functionat nici macar legendarul principiu enuntat (in banc…) de morosanul ce a pierdut trenul: „Vezi cum ii sa n-ai lucrul tau??”, testat de fiul legendarului partizan Blidaru, cu propriile garnituri de trenuri. N-a fost sa fie… Asa ca vom continua sa vedem Sageata albastra plecând cu doua vagoane, de unde si porecla de „Andreea Marin”, ca doar umbla mai mult goala… Si când te gândesti ca, odinioara, cu aluzie atât la perioada austro-ungaradar si la cea de planificare comunista, aveam cai ferate si spre Târgu Lapus, si de la Costiui spre calea ferata de pe Valea Viseului, si cì ferate inguste, pentru exploatari forestiere, la Mara-Runcu si-n alte parti. N-a ramas nici macar istorie in urma lor! Cât despre caile ferate functionale, va dati seama ce avantaje ar aduce locuitorilor redeschiderea traseului de Ucraina? Da, fie si pentru micul trafic, ce ar da de mâncare la sute de familii. Sau redeschiderea rutei de Borsa- Viseu, fie si doar ca trasee turistice? Ca pentru transportul masiv al lemnului din Maramures avem, inclusiv la aceasta ora, gari ticsite cu busteni la Sacel si Leordina, cu destinatia Sebes!

Alexandru RUJA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here