EDITORIAL – Un vechi cod deontologic al presei scrise

103

Începutul secolului douăzeci găsea presa scrisă cu un cod deontologic bine fixat în mintea jurnaliștilor și cu un impact devastator la cititori. Credibilitatea jurnaliștilor nu era pusă la îndoială. Seriozitatea demersurilor media era fără niciun dubiu.

Tirajele jurnalelor (ziarelor) erau de milioane de exemplare. E drept că la acea vreme presa scrisă era regina presei. După o sută de ani, și-n Anglia, și-n Europa situația s-a schimbat. Cu toate astea, codul deontologic (cele 10 porunci pe care trebuie să le respecte presa englezească) a rămas. E la fel de valabil și astăzi.

Tirajele cotidianelor englezești (și franțuzești, și nemțești, spaniole ori austriece) sunt de milioane de exemplare zilnic! În România, presa parcurge o situație de criză profundă. E ușor s-o constați, e greu s-o combați. Clubul Român de Presă, ca formă de control a încălcărilor ce țin de deontologie, a dispărut. Peste tot presa scrisă face eforturi să supraviețuiască în raport cu o competiție ce ține de televiziuni, radiouri și online.

Presa scrisă e costisitoare. Ziarele ce apar pe hârtie sunt o raritate în țara asta. Nu cred că va persista această situație. Cred în revenirea la matcă a presei scrise și-n recâștigarea prestigiului acesteia în raport cu cititorii. Bun. Pe acest fond, publicăm Codul deontologic al presei englezești la început de secol douăzeci. E tonifiantă, atât pentru jurnaliști cât și pentru cititori, o astfel de lectură.

# Cele zece porunci ale presei engleze la început de secol douăzeci
1. Nu pierdeți din vedere legea defăimării!
2. Mai bine reduceți decât să exagerați importanța faptelor!
3. Fii întreprinzător, dar respinge tot ce poate fi senzațional și ocolește frazele brutale ca și amănuntele netrebuincioase și de natură îndoielnică!
4. Titlurile articolelor să fie cu totul imparțiale!
5. Informațiile să nu trădeze niciodată nuanța politică a jurnalului!
6. Prezintă faptele așa cum sunt, fără a le acoperi!
7. Fii în mod scrupulos imparțial și drept către dușmani!
8. Marea datorie a unui reporter este de a spune adevărul!
9. Marea datorie a unul redactor-șef este de a fi prudent!
10. Marea datorie a unui jurnalist este de a avea caracter, lucru care se întâmplă dacă iubește adevărul și e prudent!
(Text apărut la pagina 91 în Almanah Adevărul și Dimineața, pe anul 1912)

Marian ILEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here