EDITORIAL – Se pornesc lucrările la infrastructură pe Valea Izei și Valea Ruscovei!

151

Vreme de o săptămână, “am hălăduit” prin două județe din Moldova (Suceava și Botoșani), într-o perioadă când turismul e chiar agresiv. Mii de români și francezi, italieni, englezi, etc, vin în Moldova, să viziteze mănăstirile. Locuri de cazare îi așteaptă “cu duiumul”, de la hoteluri de lux până la pensiuni… La fața locului, nu găsești locuri.

Turismul s-a transformat în Suceava și Botoșani în motoare de dezvoltare economică, așa cum ne-ar place să se întâmple și în Maramureș. De ani buni (însă), județele Moldovei beneficiază de infrastructură rutieră de calitate. Nu e vorba numai de drumurile județene, ci și de cele locale, care te duc la mănăstiri (adevărate capodopere de arhitectură ale Europei). Județele Suceava și Botoșani nu reprezintă, de mult, spaimă pentru turiști. Se circulă ca-n Europa. Lipsesc doar autostrăzile. Din această perspectivă, Maramureșul a rămas la coadă. Infrastructura rutieră e deficitară. Uneori e chiar de coșmar. Și-atunci cum să ai pretenții să te caute turiștii?

Sunt de recuperat restanțe pe care județul le-a recuperat în 30 de ani de cârpeli și improvizații. Ca să fim drepți (totuși), drumul care leagă Vișeu de Sus – Moisei – Borșa cu Moldova (prin Pasul Prislop și Cârlibaba – Ciocănești – Iacobeni) e impecabil. Partea aceasta de Maramureș se pretează dezvoltării turistice, ca o prelungire a infrastructurii rutiere din județul Suceava. Aici, turismul a luat amploare. “Găurile negre” ale acestei infrastructuri sunt, în județ, drumurile de pe Valea Izei și Valea Ruscovei. De nenumărate ori am scris despre acest “beteșug” județean. Administrațiile județene care s-au perindat pe la cârma Consiliului Județean “au promis marea cu sarea” și n-au făcut nimic.

Lucrurile par a se fi schimbat în acest an. Aflăm că un contract de execuție a lucrărilor de reabilitare pentru DJ 186 pe Valea Izei și, un altul, pentru DJ 187, Valea Ruscovei, urmează să devină certitudini în zilele următoare. Reabilitarea drumului care leagă Bârsana de Săcel (un drum catastrofal, în prezent) presupune lucrări de 116 milioane de lei (PNDL 2), contractul de execuție urmând a fi semnat în 24 iulie! Asta, după ce Tribunalul Maramureș a respins contestațiile depuse de firme care au participa la licitație și au pierdut.

Dincolo de meandrele prin care trece documentația și licitațiile, în acest domeniu, e de spus, apăsat, că lucrările la drumurie de pe Valea Izei și Valea Ruscovei sunt vitale pentru dezvoltarea reală a zonei, din perspectivă economică. Așadar, se vede că, insistând, ai succes. Asta demonstrează cei care se află, astăzi, la conducerea Consiliului Județean Maramureș!

Marian ILEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here