EDITORIAL – Cum a rămas Baia Mare fără un tren de lux

321

Astra Trans Carpatic, compania de transport pe căile ferate, a deschis, în septembrie 2018, o rută Baia Mare – Timişoara! Compania aparţine cunoscutului om de afaceri Valer Blidar. Ruta aceasta s-a născut dintr-un patriotism local (binevenit) ca să ofere maramureşenilor condiţii de transport modern pe o rută circulată.

Anul trecut, în septembrie, s-a inaugurat, cu entuziasmul aferent, trenul companiei de transport feroviar, în prezenţa autorităţilor locale şi a primarului din Arad. Valer Blidar fiind şi acţionarul de la Astra Vagoane Arad, om de afaceri implicat în dezvoltarea economică uriaşă a Banatului. Condiţiile de lux ale trenului şi preţurile ca la trenurile CFR clasice ar fi trebuit să asigure un grad de ocupare a trenului Astra Trans Carpatic pe măsura ofertei. Din nefericire, gradul de ocupare a fost de 15% şi gradul de rentabilitate a lipsit cu desăvârşire. Luni de zile nu s-a întâmplat nimic, trenul companiei Astra Trans Carpatic circulând aproape gol pe traseul Baia Mare – Timişoara şi Timişoara – Baia Mare. Pe porţiunea Baia Mare – Satu Mare s-a circulat cu viteze mici (inadmisibil pentru o Europă civilizată), cca 35 km/oră.

Şi, uite-aşa, compania privată de transport feroviar a decis să anuleze această cursă. E păcat că o iniţiativă foarte bună a dispărut în câteva luni de zile. Dacă te gândeşti, însă, că la nivel guvernamental bani pentru refacerea căilor ferate, pentru modernizarea acestora nu există, anul acesta nici măcar nu s-a făcut vorbire despre o stretegie a Căilor Ferate Române, constaţi că, oricât de viabile ar fi trenurile de lux ale unor companii particulare, ele sunt obligate să circule pe infrastructura existentă. E greu, în astfel de situaţii, să supravieţuieşti economic. Ca om de afaceri, Valer Blidar a fost nevoit să oprească iniţiativa prin care maramureşenii aveau ocazia să circule ca-n Europa pe un traseu mitteleuropean: Baia Mare – Timişoara. Explicaţia e simplă, ţine de managementul care trebuie să performeze şi nu de implicaţiile sufleteşti ale managerului. Pentru a avea un transport european pe căile ferate româneşti e obligatoriu ca guvernul să aibă voinţa politică de modernizare.

În România se circulă în acest domeniu cu viteze de 40 – 60 de kilometri/oră. E incredibil ca într-o ţară europeană să ai viteza unui tren de la începuturile existenţei acestui mijloc de transport. Dacă te uiţi atent la CFR şi constaţi că trenurile cad de pe şine, că traversele au putrezit, că şuruburile din acestea se desprind cu forţa unei mâini constaţi că modernizarea infrastructurii ţine de voinţa politică a acestei ţări!

Un operator privat în domeniu, oricât ar dori să obţină performanţă, e legat la mâini de obtuzitatea celor care, în numele guvernelor (ultimilor 30 de ani), au diriguit domeniul. Iată cum a rămas Baia Mare fără trenul de lux Baia Mare – Timişoara şi retur. E trist, dureror şi adevărat!

Marian ILEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here