EDITORIAL – Cimitirul Vesel, Mănăstirea Bârsana, Mocănița și Cascada Cailor, repere ale turismului din Maramureș

142

Pe terasa de la restaurantul „Blanca“ povestim cu Bledea Dănuț (proprietarul acestei investiții ce se dezvoltă de la an la an). Lângă noi, așezați la două mese lipite, 20 de polonezi beau ceaiuri, cafele, sucuri și câte „o tărie mică“.

E dimineață. Vânt rece în 18 septembrie, „lume multă“, ne spune Bledea, „e încă sezon și anul ăsta a fost mai bun pentru noi decât anul trecut, e motiv de optimism că Săpânța, cu Cimitirul Vesel, a dus la dezvoltarea turismului, noi am investit și suntem mulțumiți“, continuă să ne spună Bledea. Aflăm de la acest om cu experiență în domeniu că urmează sfârșitul lunii septembrie și luna octombrie, când Săpânța se umple de turiști străini. Vin francezi, englezi, polonezi, unguri, vin cei de peste cincizeci de ani, care n-au copii de școală. Sunt oameni liniștiți, curioși să vadă Cimitirul Vesel și să mănânce bucate tradiționale, să vadă portul popular, muzeele cu obiecte specifice zonei.

Bledea Dănuț ne mai spune: „Vedeți, fermentul a fost Cimitirul Vesel. Săpânța e un loc bun pentru turism. Săpânța are povestea ei și a obținut notorietate pe plan mondial, de aia e plin de pensiuni aici și de restaurante. Toți cei care am investit în turismul săpânțean am riscat dar am reușit. Se poate câștiga bine la Săpânța și ai bucuria că vezi turiștii iubitori ai Maramureșului. Stau de vorbă cu mulți dintre ei și am observant că au repere, ținte de vizitat în județul nostru, vi le enumăr așa cum mi le spun ei: Cimitirul Vesel, Mănăstirea Bârsana, Mocănița de pe Valea Vaserului, la Vișeu de Sus, și Cascada Cailor, la Borșa. Obiective turistice mai sunt la noi, eu am notat prioritățile turistice ale celor care ne vizitează“, încheie proprietarul restaurantului „Blanca“ din Săpânța.

În ziua aceasta de toamnă (miercuri, 18 septembrie 2019) e lume multă pe străzile din jurul Cimitirului Vesel. Turiști opriți la chioșcuri și tarabe unde sunt expuse obiecte tradiționale. Se cumpără aproape orice. E o industrie artizanală prosperă. La Săpânța e o lecție care demonstrează că e posibil ca un turism dezvoltat să genereze o activitate economică de succes: pensiuni, industrie de artizanat sau, mai exact, locuri de muncă unde se câștigă bani frumoși. Săpânța oferă un exemplu de succes legat de dezvoltarea turismului. Luna noiembrie și jumătate din decembrie sunt cele două luni moarte din perspectivă turistică, poate și a doua jumătate din ianuarie și toată luna februarie, în rest treaba merge și lumea prosperă! Ce e la Săpânța e și la Bârsana, Vișeu de Sus și Borșa. Și nu e puțin lucru!

P.S. La Săpânța și administrația locală, primarul Gheorghe Stan, ne spune că se construiește. La dispensarul comunal, 60% din lucrări sunt efectuate. De asemenea, proiectele de canalizare și aducțiune de apă sunt în faza de licitații. E vorba de o investiție de patru milioane de euro!

Marian ILEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here