DECLARAȚIA 112, COMPLETATĂ INCORECT – Și-n șomaj tehnic și fără asigurare de sănătate

48

Mai mulți angajați care s-au aflat în șomaj tehnic s-au trezit și fără asigurare de sănătate, după ce o parte din angajatori nu au completat corect Declarația 112. Astfel, deși sumele pentru asigurarea de sănătate au fost virate, persoanele respective figurau în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) ca fiind neasigurate.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) arată că a primit mai multe sesizări despre acest lucru. “Din analiza situațiilor semnalate, am constatat ca în Declarația 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în șomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate și nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuției își pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăți a contribuției. O modalitate de a regla această problemă ce creează neajunsuri persoanelor care s-au aflat sau încă mai sunt în șomaj tehnic constă în depunerea declarațiilor rectificative de către angajatori. Această nouă declarație dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept”, a precizat conducerea CNAS, într-un comunicat de presă.

Și în județul nostru, CAS Maramureș s-a confruntat cu astfel de situații, în care angajații aflați în șomaj tehnic și-au pierdut calitatea de asigurat. Conducerea instituției arată însă că s-a luat legătura cu angajatorii, pentru a rezolva problemele în cel mai scurt timp posibil, astfel încât angajații respectivi să nu aibă de suferit. “Au fost erori de prelucrare, dar au fost rezolvate foarte rapid. Noi am consiliat angajații să-și facă declarațiile rectificative și pentru celeritatea înregistrării în baza de date a calității de asigurat am operat noi manual aceste declarații. Au fost persoane care și-au pierdut calitatea de asigurat, dar acest lucru s-a reglementat imediat. A fost probabil vorba de o interpretare greșită din partea angajatorilor a modului de completare a declarației, după toate modificările legislative. Noi am avut doar ocazional asfel de situații. Problema devine presantă dacă persoana respectivă are nevoie de servicii medicale imediate. Dar noi am reușit să le procesăm imediat. La noi nu au fost probleme mari, nu au fost presiuni asupra insitituției din cauza asta, pentru că am și dat prompt anunț în media și ca dovadă angajatorii își rezolvă problemele”, a declarat Carmen Prodan, președintele CAS Maramureș.

Cristina LUP

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here