COȘMAR DE VARĂ – Maramureșul, pe traseul feroviar al plângerii. Cea mai lungă cursă cu trenul din țară trece pe aici!

810

„Viteza melcului” pare să nu mai fie o simplă expresie atunci când vorbim despre trenurile din România. Întârzierile sunt ceva firesc și aproape că devine o știre-bombă atunci când o cursă ajunge la timp la destinație. Așadar, nu mai miră pe nimeni că românii preferă să lase călătoria cu trenul în cutia cu amintiri.

O călătorie cu trenurile CFR sunt, mai degrabă, o veritabilă aventură. Știi când pleci, însă nu știi niciodată când ajungi. Cea mai lungă cursă din România este cea care leagă Satu Mare de Mangalia, adică cele două colțuri ale țării. Pe acest traseu, foarte aproape de punctul de pornire, se află municipiul Baia Mare și stația CFR aferentă, pentru care se tot promite reabilitare de 12-13 ani. Cursa este programată să pornească din Satu Mare la ora 13.27 și să ajungă a doua zi la 09.12. Acest tren se opreste de 45 ori inainte de a ajunge la destinația Mangalia. De asemenea, trece prin 85 de gări fără a se opri. Cele mai lungi staţionări ale acestui tren, introdus doar pentru perioada estivală, sunt în Baia Mare, Dej Călători, Beclean, Deda, Braşov şi Constanţa. Trenul pleacă din Baia Mare la ora 15.00, asta înseamnă că distanța Satu Mare – Baia Mare (pe cale rutieră de aproximativ 60 kilometri) este parcursă pe calea ferată într-o oră și jumătate.

# “Am fumat ţigară după ţigară, de nervi!”
Întârzierile sunt la ordinea zilei. Oficialii din teritoriu nu pot schimba cu nimic situaţia infrastructurii la nivel naţional. Problema este că CFR şi Ministerul Transporturilor au investit mult prea puţin în zona în care se agaţă harta-n cui. Numeroşi călători s-au plâns de faptul că restricţiile de viteză sunt un lucru normal, întrucât calea ferată nu permite ca garnitura de tren “să zboare” pe linii. “Am păţit-o în vară. Am ales să merg la mare cu Trenul Soarelui. Din cauza CFR, ne-am început concediul cu stângul. Am plecat din Baia Mare la ora 15.00, cu destinaţia Mangalia. În mod normal, ar fi trebuit să ajungem pe litoral a doua zi dimineaţă, la ora 09.00. Nu s-a întâmplat asta. Locomotiva s-a defectat în Benesat, Sălaj, adică la scurt timp după ce am pornit. Ni s-a promis că o locomotivă va veni cât de repede. Am stat în Benesat aproape două ore. Am pornit din Benesat abia la ora 17.40. Ni s-a comunicat că avem 127 minute întârziere. Majoritatea călătorilor a fost extrem de nemulţumită. Unii au aşteptat în compartimente, alţii au aşteptat afară. Am stat şi am fumat ţigară după ţigară, din cauza nervilor. Dacă ştiam, alegeam altă cale de transport în comun”, a relatat Alina.

# Tarife mari, condiții puține și întârzieri cât încape
Conform site-ului oficial, cel mai bun preț al unui bilet pe legătura Satu Mare – Mangalia este de 86,20 de lei. Însă, ai de așteptat, în cel mai bun caz, mai bine de 21 de ore, adică aproape o zi, pentru a parcurge, pe șine, 627 de kilometri (pe legătura Baia Mare – Mangalia, distanța este de sub 600 de kilometri). În medie, biletul unei curse cu trenul, din Baia Mare până în cel mai sud-estic punct urban din țară, este de 127 de lei, însă întreaga suferință durează, în cel mai bun caz, aproape 19 ore. “E groaznic! Am fost ultima dată acum doi ani și am jurat că nu mai merg în viața mea. Aerul condiționat a funcționat cum a funcționat, geamurile pe hol nu se deschideau, bocterul, odată mituit, te lăsa să fumezi când vrei și unde vrei, gunoaie peste tot lăsate de niște copii ce mergeau în tabără. A fost, realmente, un dezastru. Nu înțeleg cum e posibil să fie atâta dezinteres în compania aia. Bine că pun niște prețuri enorme, însă condiții ioc. Merge trenul mai încet decât mașina. Francezii au TGV-uri, iar ale noastre abia se târăsc pe șine. Îți pierzi o zi întreagă din viață să ajungi la mare. Nu mai merg cu trenul niciodată. Mai bine dau bani în plus și merg cu autocarul sau cu mașina personală”, a spus, nemulțumită, Mirela.

# Viteze mai mici decât la trenurile cu aburi
Cel mai recent raport al Boston Consulting Group (BCG) privind performanța infrastructurii feroviare în Europa, publicat în 2017, plasează România și Bulgaria pe ultimul loc, a notat digi24.ro. Studiul ia în calcul trei condiții pentru a fi în top: siguranța transportului feroviar, calitatea transportului feroviar și frecvența folosirii transportului feroviar. Starea precară a infrastructurii și faptul că doar 40% din rețea este electrificată sunt cunoscute de oficialii din transporturi. Cu toate că rețeaua feroviară permite viteze convenționale între 70 km/h și 160 km/h, se operează cu o viteză comercială de sub 50 km/h pentru trenurile de călători. La capitolul material rulant, conform secretarului de stat, la CFR Călători 80% din locomotivele electrice au nevoie în acest moment de reparații, iar la peste 40% din vagoane se impun modernizări urgente. “Infrastructura este la pământ, şine rupte, şine uzate. Circulă trenurile cu o viteză medie de 45-50 de kilometri la oră, când în alte ţări este 350 km/h. Noi ar trebui să avem un parc de 1200 de vagoane, la ora actuală avem undeva la 700 de vagoane, un parc care nu ajunge pentru a transporta toți călătorii care doresc să se deplaseze. Noi nu am știut să ne adaptăm vitorului, nu am adus material rulant ușor, rame electrice, Diesel, care consumă puțin. Suntem tot cu material rulant, locomotive și vagoane vechi din anii 70. Banii sunt, discutăm de sute de milioane de euro care încă stau la dispoziția României pentru a fi investiți în infrastructură și material rulant. Stăm cu mâinile încrucişate pe piept și ne plângem că nu avem servicii de calitate. Dacă nu vor deschide ochii să vadă problemele din calea ferată, s-ar putea să ajungem și la greva generală”, spune Grigore Mare, președintele Federației Naționale Mișcare Comercial, citat de digi24.ro.

# Infrastructură învechită în zona Baia Mare
Numai ultimele zile au adus două incidente în zona municipiului Baia Mare. Trenul accelerat Baia Mare – București Nord a înregistrat o întârziere de peste o oră și jumătate. Motivul este hilar. Locomotiva s-a stricat în stația Satulung, la 12 kilometri de la plecarea din Baia Mare. A fost nevoie să vină o altă locomotivp de la Jibou. Evident, călătorii s-au arătat enervați de situația generată. În urmă cu o săptămână, locomotiva trenului personal Satu Mare – Baia Mare s-a defectat la o distanță mică de stația Baia Mare. Ca urmare, trenul InterRegio Baia Mare – București Nord a înregistrat întârziere de mai bine de o oră. La fel, a fost nevoie să fie chemată o locomotivă de la Jibou. Așadar, știi când pleci, dar niciodată nu știi când ajungi la destinație.

Cătă ȚINEGHE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here