CONTINUITATE – Baia-Sprie, între investiții și lupta cu birocrația

237

Autoritatile locale din Baia Sprie nu au o sarcina usoara. Trebuie sa faca fata provocarilor economic-sociale ale prezentului, fara sa rupa legatura cu trecutul istoric impresionant al oraselului mineresc, dar din pacate trebuie sa si serpuiasca prin hatisuri de legi, de reguli si de birocratii nefericite date de fragila si mult incercata noastra democratie.

Pe primarul tanar si vivace din Baia Sprie, Alin Sebastian Bârda, l-am prins, dis de dimineata, in sedinta operativa, cu sefii de departamente. Fiecare zi cu provocarile ei…

Avem multe probleme legate de natura proprietatii. Orasul nostru, ca asezare, are mai multe institutii decat ar trebui sa avem… fiecare cu reguli si cu proprietatile ei. |ncepe asa… fond forestier, cu zona Chiuzbaia, Dealul Minei. Al silvicilor. Apoi e o portiune de pasune, de care nu ne putem atinge, prin lege. Apoi vine o fâsie de intravilan. Este o portiune de gradini, ale noastre, ale oamenilor. Apoi vine o linie de inalta tensiune, acolo terenul e al Electrica! Stânga – dreapta 50 de metri, n-am voie sa ma ating. Dupa care iar am o portiune de case si de strazi de care ne ocupam. Apoi vine râul Sasar, el nu apartine primariei, e a Apelor Române. {i iar am o linie de case, pe marginea Sasarului. Apoi e drumul National, e al CNAIR, ministerul Transporturilor, alt Stat in Stat, nu ma pot atinge. Urmeaza iar o linie de case. Dupa care apare REMIN, cu iazuri de decantare si alte cele. Nu zeci, sute de hectare. Mai exact, 170 de hectare intre Baia Sprie si Baia Mare, o zona industriala blocata”, spune primarul Bârda. Ca exemplu, ne da doborâturile recente facute de vânt. Copacul trebuie anuntat la silvici, se marcheaza, se scoate din regim silvic, din amenajament, Se intrerupe curentul, vine si Electrica… “Acum am reusit sa toaletam arborii cu probleme, am reusit si sa reparam acoperisurile de la institutiile publice. Apoi, vine preocuparea pentru drumuri. {i aici, sunt drumuri si drumuri. Unele publice, altele private. Altele prinse in litigii si conflicte. Pe Valea Chiuzbaii de exemplu, erau proprietati particulare, terenuri agricole, fânete. Aveau drumuri de acces. Au aparut case, apar mici cartiere, in Tautii de Sus si-n alte parti, incep sa apara conflictele. Odinioara era drum de servitute, la intelegere intre batrâni. Acum déja nu mai merge, sunt conflicte juridice. Noi incercam sa-i convingem sa se inteleaga. Sunt si in instanta, sunt trei frati care au blocat un acces. Nu a fost gândit un drum pe liziera, care sa inchida si sa deschida zona Tautiului. Pe urmatorul PUG, de anul viitor, vom prevedea un asemenea drum de acces. Pentru incendii, pentru orice situatie”, spune edilul. Pe tabla, schitat, este si un grafic, o lista a drumurilor de facut in Baia Sprie. De la asfaltari integrale la pietruiri, la peticiri sau alt fel de intervenetii. Unele bugetate, altele inca nu.

Avem foarte multe drumuri neasfaltate. Orasele au ramas in urma comunelor si a satelor. Avem sate asfaltate integral, orase cu drumuri de pamânt. Asa a fost legislatia, i-a incurajat. Multe fonduri la sate, dar la orase mostenirea e grea. Din buget local, o mare parte din bani se duc spre amenajari si intretineri de drumuri. De exemplu, anul acesta avem 1,5 milioane lei pentru drumuri, o suma record pentru Baia Sprie. Asta dincolo de finantari europene si guvernamentale. Sunt ani de când nu s-a asfaltat nimic. Nevoile orasului sunt mari. Bugetul e mai mare, dar dupa ordonanta 114, cresc facturile lucrarilor de investitii, la firmele de constructii, cu 20%. Pentru ca s-a impus cresterea de salarii in bransa. E nereal ca se sparge masura pe proprietarii de firme, se sparge pe beneficiari, pe noi, pe comunitati si pe bugetele locale. Deja au inceput sa vina, sa creasca valorile lucrarilor”, spune primarul Bârda.

Si totusi, Baia Sprie e un orasel viu. Departe de imaginea trista pe care o avea dupa momentul fatidic 1997, când cu inchiderea totala a mineritului. Mai sunt indeajuns de multe de spus cu si despre Baia Sprie, drept pentru care vom reveni, in curând!

Alexandru RUJA

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here