Coas – Inca un val de investitii si gata!

208

Avantajele unei comune mici sunt evidente. Daca ai in frunte gospodar, orice investitie se vede. Traversam Coasul constant si vedeam lucrari, investitii. Am avut emotii când s-a spart sala de la drum a caminului cultural si numai nu se mai facea. In doua luni, s-a recladit si s-a extins! Primarul Sabin Rat spune caare mult mai multe lucrari si caare si solutii interesante pentru terminarea canalizarii.

Dupa cum vedeti, am prins o firma buna ce lucreaza la caminul cultural, au o echipa destoinica. Suntem si noi la zi cu plata, totul merge bine. Sa nu asteptam unii dupa ceilalti. In doua luni, uite cât au ridicat. Mai lucram pe doua drumuri, pe PNDL, un milion de euro valoare impreuna. Sunt doua firme care lucreaza. Termenul este 1 august, daca tinea vremea cu noi erau gata lucrarile deja, sunt sase kilometri de asfalt. La final, 80% din localitate va fi asfaltata. Pe PNDL am mai depus un proiect, initial depus pe AFIR, de 1,5 milioane euro, e drumul Coas – Intrerâuri si Coas – Remecioara. Dar nu e totul”, spune primarul. De doi ani cel putin, Coasul a fost in continuu santier. Toate drumurile ravasite de când cu canalizarea, acum caminul cultural refacut modern, in centru, inainte retele de apa. La final insa, vor fi conditii ca-n cartier de oras.

Lucram si la o sala de sport cu vestiare, pe fonduri europene, GAL Mara natur. Mai avem statia de epurare, unde firma a abandonat lucrarea, din lipsa de muncitori. Am obtinut o prelungire de un an si sapte luni de la Fondul de Mediu. Luna viitoare semnam contractul de executie la lucrare, cu alta firma si reincepem. Din ce v-am zis pâna acum, finalizez anul acesta caminul, cele doua drumuri, facem si statia de epurare. E cea mai importanta… noi facem drumuri asfaltate cu santuri betonate, iar lumea deverseaza in acele santuri, deocamdata. Ba e foarte importanta statia de epurare si canalizarea. Colectarea e facuta deja, pe 9 kilometri. Am mai avea o posibilitate, o solutie foarte logica, la care asteptam un raspuns. Sa ne cuplam la canalizarea Sacalaseniului. Proiectul lor a fost facut de mine in 2002-2003, eram primar acolo. Daca s-a respectat proiectarea, capacitatea coloanei ar fi indeajuns ca sa ne legam si noi, la Coruia. Intre timp s-a legat si Ocolisul. Cu banii ce-i avem disponibili, ne-am duce cu magistrala pâna la Coruia. Sau la Sacalaseni, daca e cazul. Dar pâna la Coruia ar fi doar un kilometru si jumatate. Ba si Remetea ar putea veni cu canalizare incoace, si s-ar rezolva o mare probelma. Saptamâna viitoare cautam modalitatea cu consultantii, sa mergem apoi la Vital sa cerem accept. Noi am fost la Sacalaseni primii care am intrat in ADI ApaCanal, primii. Ar trebui sa conteze. N-ar avea motiv sa nu ne accepte, ei sunt unici operatori, altfel ar fi mult mai costisitor sa opereze aici o retea separata.

La proiectele pe care vi le-am zis e asigurata finantarea, mai putin cofinantarea noastra. Cu legile noi, cu ordonanta 114, a crescut valoarea cofinantarii, cu un milion si 200.000 de lei, o suma foarte mare pe care nu ne-o putem permite. Am pus din buget local si am mai cerut sprijin Consiliului Judetean. Am mai facut 1200 metri de asfalt din buget local. Acum noi lucram de fapt putin invers, aveam drumuri, guvernantii nu au respectat logica, sa ne asigure finantari pentru retele de apa, canal, apoi drumuri. Acum reparam drumuri dupa retelele de apa si canalizare. Am spart sase kilmoetri de asfalt, acum reasfaltam, dar cu santuri betonate”, spune primarul Sabin Rat.

Dupa ce termina proiectele amintite, el crede ca satul Coas poate deveni un mic orasel, asa va arata. Au facut recent o capela, cu buget local si cu ajutorul cetatenilor. S-au opus initial, „nu ne trebuie…”, iar acum au o capela in care incap 300 de persoane, pictata, cea mai mare mare din zona.

Alexandru RUJA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here