CE SPUN MARAMUREȘENII- Produsele din România au alte compoziții decât produsele din țările UE

329

Nu de puține ori maramureșenii care se întorc în țară pentru concediu se plâng de gustul pe care îl au anumite alimente în România, față de Italia sau Germania, deși ar trebui să fie identice la gust. O analiză recentă a evidențiat fără dubiu că există diferențe între diferite produse comercializate în țările Uniunii Europene, ceea ce nu este considerat tocmai normal.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor precizează că “având în vedere existența suspiciunilor privind calitatea unor produse comercializate pe piața Uniunii Europene, respectiv a existenței unor diferențe între produse prezentate ca fiind identice, comisarii ANPC au desfășurat acțiuni de verificare în vederea comparării parametrilor declarați prin etichetare în cazul produselor comercializate în România și în celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Din cele 128 de produse supuse verificărilor în statele membre ale Uniunii Europene în cadrul studiului elaborat la nivel european, în România au fost găsite corespondențe pentru un număr de 79, din care la 18 produse s-au constatat diferențe privind compoziția (absența unor ingrediente, prezența altor ingrediente/aditivi), diferențe privind proporțiile anumitor ingrediente, respectiv diferențe privind parametrii rezultați din declarația nutrițională.

ANPC vine cu exemple de produse unde au fost depistate diferențe, produse care se găsesc și pe rafturile magazinelor din județ. “În cazul Milka – Whole Hazelnuts, produsul din România prezintă proporția de alune de 17%, în timp ce în Germania proporția de alune este de 20%, respectiv în Franța de 22%. Apoi, Dr. Oetker Pudding Powder Chocolate (praf de budincă cu gust de ciocolată), din compararea valorilor înscrise în Declarația nutrițională pentru acesta a rezultat că în cazul produsului comercializat pe piața din România  și Bulgaria procentul de grăsimi totale este de 3,1% și de acizi grași saturați este de 1,9%, fiind valorile cele mai mari din grupa de țări analizată. Pentru că în cazul unor țări precum Germania și Olanda produsul prezenta conținutul de grăsimi de 1,5% și de acizi grași saturați de 0,9%, iar în Italia produsul prezenta conținutul de grăsimi de 1,7% , iar cel de acizi grași saturați de 1,1%”, arată ANPC.

O altă descoperire este la iaurtul Danone – Activia Nature, unde s-a constatat că procentul de Calciu exprimat în % din Valoare Nutrițională de Referință al produsului aflat pe piața națională este de 121 %, față de 168% în Finlanda și 148% în Polonia. Mai mult, spun autoritățile, produsul aflat la vanzare pe piața din România are un conținut de proteine de 3,5% și 3,6% în Bulgaria, față de țări precum Malta 3,9%, Germania și Finlanda, unde valoarea e de 4,9%.

Alte produse la care au fost depistate diferențe majore sunt IGLO – 15 Fish Finger (batoane de file de pește marin de Alaska), Kinder  – Pingui, Knorr Bază pentru mâncăruri Cub de pasăre sau The Coca- Cola Company- Fanta – Orange (produsul de pe piața din România prezintă un conținut redus de suc din concentrat de portocale respectiv de 5%, față de Italia 12%, Franța 10% și Spania, cu 8%.

Ce spun maramureșenii

Maramureșenii nu se miră că sunt diferențe, iar asta datorită faptului că la noi nu există o legislație mult mai bine pusă la punct față de alte țări europene.

„Nu mă miră sincer deloc că se găsesc diferențe. Am simțit și eu pe pielea mea, am văzut același produs în Franța și în România, total diferite, ceea ce nu e normal. Cred că se întâmplă astea pentru că la noi legislația e interpretabilă, de genul la noi merge și așa. Marile companii preferă să facă rabat de la calitate într-o țară în care consumatorii nu sunt învățați să reclame, consumă orice, nu au grijă ce bagă în gură și de aici apar alte probleme. Noi le permitem, părerea mea, să facă rabat de la calitate. Nu ar trebui să acceptăm chiar orice de la oricine”, ne spune Istvan B.

“Pot să spun din experiența proprie că există diferențe la anumite produse. De exemplu, anumite sucuri au un gust mult mai intens și mai puternic față de același produs pe care îl găsesc în România. Ceaiul de mentă avea un gust mult mai puternic în Germania, pe cand în România cumperi apă chioară. La detergenți sunt diferențe mari, la șampoane, inclusiv la cafea. Dar în același timp sunt și produse care își mențin calitatea, de exemplu anumite tipuri de ciocolată pe care le prefer eu au același gust și la noi, dar și în Germania. Eu cel puțin nu am simțit nicio diferență”, adaugă Andrada Georgescu.

Dragoș HOJDA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here