CA LA NOI! – Drumul expres Baia Mare – Petea va fi gata!… Până în 2032!

2248

Este cunoscut faptul că Maramureşul a fost vitregit, ani de-a rândul, de investiţii în infrastructura rutieră. În ultimii ani, s-a mai mişcat ceva. O mare parte din şoselele naţionale şi judeţene a intrat în reabilitare, iar modernizarea este vizibilă. Însă, şoferul maramureşean duce şi acum dorul unei autostrăzi ori a unui drum expres şi face mereu comparaţii cu alte zone ale ţării ori străinătate. Semnale există şi în acest sens, însă lucrurile merg greu în România.

La un moment dat, a circulat o petiţie pe Internet, prin care se cerea construirea unei autostrăzi a Nordului. Ea ar fi urmat “să orneze” harta României ca o beteală aşezată aproape de vârful pomului de Crăciun, pe ruta Satu Mare – Baia Mare – Dej – Vatra Dornei – Suceava. Evident că dorinţa a rămas la stadiul de ţel şi nu s-a făcut nimic. Vin, însă, altfel de veşti.

Studiul de fezabilitate, aprobat de guvern

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat, la finele anului trecut, realizarea unui studiu de fezabilitate aprobat prin hotărâre de guvern pentru o mai veche investiţie, readusă în actualitate. Este vorba despre drumul expres Baia Mare – Satu Mare – Petea. Valoarea contractului ar urma să fie de 819 milioane de euro, iar lungimea prevăzută, de 82,34 kilometri. “Acest obiectiv va prelua o parte din traficul care se desfăşoară pe reţeaua de drumuri existente, determinând scăderea timpului de parcurgere a distanţelor, reducerea emisiilor de substanţe poluante în atmosferă şi a nivelului de zgomot în localităţile străbătute de drumurile existente, va asigura condiţii sporite de siguranţă şi confort în trafic”, a argumentat, la acel moment, CNAIR.
S-a spus imediat că şoseaua va face joncţiunea cu autostrada M3 din Ungaria, conform Masterplanului pentru Transporturi. Legătura cu autostrada M3 din Ungaria va fi asigurată prin Satu Mare prin sectorul de drum expres nod Livada – Petea, cu o lungime de 29.21 km, perioada de implementare 2030-2032, valoarea estimată fiind de 139.91 milioane de euro fără TVA, iar acest proiect face parte din legătura cu drumul expres DX4, Turda – Hamleu, cu o lungime de 320.20 km, având ca perioadă de implementare 2028-2032 şi o valoare estimată de 1713.21 milioane de euro fără TVA.

Întreaga investiţie, realizată pe fonduri europene

Anul 2019 a venit cu noi informaţii cu privire la stadiul lucrărilor. Crina Lăpuşan, directorul interimar al CNAIR Cluj, a precizat, pentru AxaNews.ro că, în prezent, se lucrează la reproiectarea întregii investiţii. A existat chiar un acord de mediu emis pentru acest proiect, însă, la un moment dat, maghiarii au operat modificări pe partea lor. Realizarea tronsonului românesc este atributul strict al CNAIR, structura centrală.
“În perioada 2014-2020, există o finanţare nerambursabilă, prin POIM, pentru pregătirea lucrării. Apoi, proiectarea şi execuţia vor fi realizate, tot prin fonduri europene, în intervalul 2021 – 2030. Asta poate însemna că ar putea fi gata chiar şi în 2022. Totul depinde de viteza cu care se face întreaga procedură. Drumul expres Baia Mare – Petea nu va avea acelaşi traseu ca şi drumul european (n.red. – DE 58), pentru că geometria nu permite. Ca şi o comparaţie, situaţia este similară cu Centura Bucureştiului. Aceasta va fi realizată separat şi nu se va suprapune cu cea existentă. De altfel, nici într-un caz, nici într-altul, configuranţa vechilor drumuri nu pot fi adaptate pentru circulaţia de mare viteză. Există condiţii care trebuie respectate. Coridorul trebuie adaptat geometriei locului, iar drumul nu trebuie să treacă prin localităţi”, a explicat, pentru AxaNews.ro, Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

O reţea de “bretele rutiere” care să brăzdeze nord-vestul

Oficialii CNAIR vorbesc despre o reţea de bretele care vor fi realizate în regiunea de Nord-Vest. “Vom avea traseul Turda – Halmeu, cu derivaţii dinspre Bistriţa, respectiv Baia Mare – Satu Mare. Maghiarii au schimbat proiectul iniţial, iar acum trebuie să analizăm cum vom proceda. Iniţial, drumul expres trebuia să vină pe malul drept al Someşului. Însă, ei au anunţat că au un sit de Natura 2000. Acum vom vedea dacă modificăm şi noi traseul pe malul stâng sau cum vom face, cu precizie, joncţiunea cu autostrada M3”, a explicat Alin Şerbănescu.

Ungurii au fost mai harnici decât noi

Întreaga poveste a unui drum expres care să lege Maramureşul de autostrada maghiară a început în perioada 2006 – 2007. Atunci, s-a vehiculat varianta de circulaţie Baia Mare – Vaja. Însă, ungurii au fost mai harnici decât noi şi au trecut cu M3 de Vaja. Astfel, joncţiunea trebuie regândită, întrucât drumul expres prevăzut “să înţepe” autostrada este inclus în Masterplanul pentru Transporturi până în anul 2032.
“A existat un acord în 2006 – 2007, între guvernul român şi cel maghiar, pentru realizarea unei joncţiuni cu autostrada din Ungaria, la Petea. Punctul fixat la acel moment a fost Vaja. În aceşti 12-13 ani, maghiarii au trecut de Mateszalka şi s-au apropiat de noi, astfel că Vaja nu va mai fi punct de joncţiune din câte am înţeles. Acest drum expres va avea asemănări cu o autostrădă, însă caracteristicile geometrice vor fi ceva mai mici. Sigur că vor exista două benzi pe sens şi o bandă mediană despărţitoare. Însă, vor lipsi zona de protecţie sau cele de servicii sau benzinăriile. Din câte am înţeles, se doreşte realizarea unui punct de trecere a frontierei, la Petea, similar cu cel de la Nădlac. Adică, vom avea Petea II, în regim de drum expres”, a explicat, pentru AxaNews.ro, Vasile Barbul, city manager-ul oraşului Seini.

Traseul şoselei prin Maramureş

Conform proiectului existent, drumul expres Baia Mare – Petea va avea o traiectorie uşor stranie. Va porni din Maramureş, va intra în judeţul Satu Mare, va reveni din nou în judeţul nostru, după care îşi va continua traseul prin judeţul vecin. “Practic, drumul va injecta strada Europa în spatele lui Metro. Apoi, va porni către Ardusat. Acolo, va fi nevoie de un nou pod peste Someş, pentru a facilita traversarea râului. Va intra în judeţul Satu Mare, pe la Borleşti, după care va reveni în judeţul Maramureş, în apropierea oraşului Seini. Va reveni în judeţul Satu Mare, continuându-şi drumul pe malul drept al râului Someş, către oraşul Livada”, a detaliat Vasile Barbul.

În loc de epilog

Este evident că întreg acest proiect ar fi extraordinar pentru Maramureş. Ar constitui o adevărată mană cerească. Însă, totuşi, există o problemă. Conform legii, studiile de fezabilitate trebuie refăcute după doi ani. În plus, trebuie realizate exproprieri pentru a realiza investiţia. Iar dacă lucrurile avansează cu viteza melcului, s-ar putea să mai curgă multă apă pe Someş până îl vom vedea realizat. Ar mai fi ceva. E ştiut faptul că guvernele care se succed la putere au tendinţa de a schimba ceea ce au făcut cele anterioare. Sperăm să nu avem surprize neplăcute şi cu acest proiect.

Cătă ŢINEGHE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here