BAIA MARE DE ALTĂDATĂ – Zona Albina, “săracă” în maşini în anii ‘80 (GALERIE FOTO)

2482

Cartierul Săsar s-a construit pas cu pas, datorită avântului muncitoresc al autorităţilor vremii începând cu jumătatea secolului trecut. S-a făcut totul conform unui şablon. Blocurile, parcările, parcurile şi aleile au fost realizate în aşa fel încât perimetrul să fie folosit la maximum. Aceasta este explicaţia potrivit căreia parcările din cartier seamănă între ele.

De la Caragiale până la Victor Babeş, adică de la RFN până la Rectoratul Centrului Universitar Nord Baia Mare, totul a fost realizat în baza unui singur proiect. Parcarea în triunghi de pe Dimitrie Cantemir e similară cu cea de pe Alexandru Odobescu şi, mai departe, cu cea de pe Narciselor. Perimetrele destinate autoturismelor erau extrem de generoase, iar asta nu pentru că ar fi fost multe maşini, ci pentru că cei care au trasat liniile principale ale cartierului au avut viziune.

# Câteva maşini parcate…
Băimăreanul Constantin T. povesteşte că în anii ‘80 maşinile se puteau număra pe degetele de la o mână. Maximum două. Asta, cu toate că numărul de locuri de parcare dintr-un astfel de spaţiu în triunghi depăşeau cu lejeritate 50. “Nu se putea vorbi despre vreo înghesuială, aşa cum se întâmplă acum. Acum, dacă pleci cu maşina în weekend nu mai găseşti loc liber. Atunci erau doar câteva Dacii 1300 sau 1100, o Skoda, o Lada. Nimic mai mult. Proprietarii maşinilor şi-i le parcau la distanţe apreciabile una de cealaltă. Nu exista pericolul să zgârii cu maşina ta altă maşină. E incredibil cât de bine s-au gândit cei care cârmuiau oraşul la acea vreme. Cu toate că nu erau multe maşini, eu s-au gândit foarte bine să realizeze parcări mari. Din păcate, în prezent, şi în cazul acestora capacitatea este depăşită”, spune băimăreanul. “Pe la începutul anilor ‘80 doar unchiul meu, un vecin de pe scară, încă unul din scara vecină şi vreo trei-patru din blocurile vecine aveau maşină. Spaţiul arăta ireal faţă de prezent”, a mai spus Constantin T.

# Cu tricicleta şi bicicleta, în siguranţă…
În plus, să mai spunem faptul că spaţiile verzi erau încă “în creştere”. Vegetaţia nu era abundentă, întrucât cartierul era nou. “Fiind puţine maşini, copiii se jucau mult mai în voie. Nefiind un trafic intens, aveau libertatea de a zburda pe aici, prin jurul blocurilor, fără teama de a suferi vreun accident. Şi cei mici se dădeau cu tricicleta sau bicicleta, fiecare ce avea sau cât erau de mari. Gardul viu din jurul blocului a crescut mult mai târziu. Grădinile nu erau delimitate, iar de lângă bloc vedeai strada. Cum vegetaţia a crescut, vizibilitatea a scăzut. Fiecare zonă a fost prevăzută şi cu bătătoare pentru cei care doreau să îşi cureţe covoarele. Erau montate strategic, în anumite zone, pentru a veni în sprijinul tuturor locatarilor din blocurile din apropiere. Se cunoştea faptul că zona este nouă. Peisajul a suferit apoi transformări substanţiale. Copăceii plantaţi în jurul blocurilor şi gardul viu a crescut, iar cartierul Săsar şi-a câştigat notorietatea de cei mai “verde” din oraş”, a relatat Constantin T.

Cătă ŢINEGHE

Mai multe ştiri pe AxaNews.ro!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here