AYURVEDA – Hrana şi cele trei principii fundamentale (Guna) – continuare

318

HRANA Sattva, Rajas şi Tamas

Hrana ce place tuturor este de trei feluri… ascultă deosebirea dintre ele: Bucatele care sporesc viaţa, vioiciunea, puterea, sănătatea, fericirea şi bucuria – cele gustoase, cu ulei, care nu se strică, plăcute – le plac celor care ţin de sattva.

Bucatele amare, acre, sărate, prea fierbinţi, iuţi, fără gust, care ard – plăcute celor ce ţin de rajas  – sunt dătătoare de suferinţă, supărare şi boală.

Stătută, cu gust pierdut, rău mirositoare, stricată, resturi nepotrivite pentru sacrificiu – aşa este mâncarea ce place celor ce ţin de tamas.”

                                                         Bagavad-gita (capitolul XVII – versurile 7-10)

Cele trei aspecte divine esenţiale şi cele trei Guna-uri

Într-o primă abordare, sattva este forţa pozitivă, pură a echilibrului, a bucuriei, tamas este puterea negativă a inerţiei şi ignoranţei, iar rajas este tendinţa spre expansiune şi pasionalitate, care se exprimă prin mişcarea între polii sattva şi tamas, prin acţiune şi transformare. Sattva este considerată predominantă în perioadele de limpezime, bucurie şi echilibru, rajas corespunde perioadelor de activitate, dinamism şi emoţii puternice, iar tamas corespunde somnului, inerţiei, toropelii şi lenei.

O dietă favorabilă unei vieţi sănătoase este alcătuită doar din alimente pure, uşoare, uşor răcoritoare, care ne furnizează toată energia de care avem nevoie şi nu tulbură mintea. Ea are la bază fructe şi legume proaspete, crude (foto), lapte, cereale, în general alimente având gust dulce natural, pe care le vom prepara cu ajutorul focului cât mai puţin posibil – (dietă sattva).

Alimentele excitante, picante, acre sau sărate favorizează desfăşurarea activităţilor intense, dar ele produc şi agitaţia minţii, prin stimularea excesivă a simţurilor – (dietă rajas).

Hrana care a suferit o prelucrare termică îndelungată sau hrana reîncălzită, mâncărurile care datorită păstrării îndelungate sau în condiţii neadecvate au dobândit gust amar sau astringent, precum şi cele greu de digerat sunt TAMAS-ice şi opacizează mintea, producând o lentoare a gândirii şi somnolenţă – (dietă tamas)

“Prin alimentaţie sattvică nu se înţelege numai consumul de alimente, ci şi aerul curat pe care îl respirăm, priveliştea curată, pură în care se odihnesc ochii noştri, sunetele curate pe care le auzim şi obiectele pure pe care le atingem. Tot ce simţim cu cele 5 simţuri poate fi numită alimentaţie sattvică. Ascultarea sunetelor malefice, privirea unei privelişti impure, atingerea unor lucruri rele, nu aparţine de alimentaţia sattvică. ”  – Sri Sathya Sai Baba (mistic indian).

Doru MORARU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here