AYURVEDA – Alimentaţia personalizată – factor decisiv în echilibrarea corpului fizic… Pitta dosha (continuare)

504

LEGUME – BOABE – În general, leguminoasele sunt astringente la gust şi sunt, în mare măsură, echilibrante eficiente pentru Pitta, deci nu ezitaţi să vă bucuraţi de larga lor varietate. Tipurile de fasole care nu sunt potrivite pentru Pitta sunt acelea care sunt deosebit de acre sau uleioase/grase şi care au o energie calorică mare.

Pentru întărirea şi reglarea digestiei, tipului Pitta îi este indicat să folosească cât mai des seminţe sau pulbere de chimion.

Indicate: fasole albă (foto), fasole Adzuchi, fasole Lima, fasole mung, fasole Navy, fasole neagră, fasole Pinto, fasole roşie, lapte de soia, linte, mazăre despicată, tempeh (mâncare tradiţională din Indonezia preparată prin prăjirea soii fermentate), tofu, soia (boabe, brânză, făină); în general, majoritatea boabelor.

Reduse sau diminuate:  miso (pastă tradiţională Japoneză făcută din boabe de soia fermentate, cu orez sau orz), carne de soia, sos de soia, linte neagră (urad dal).

NUCI ŞI SEMINŢE – Nucile şi seminţele tind să fie extrem de grase şi au, de obicei, o energie fierbinte, astfel încât cele mai multe dintre ele nu sunt atât de potrivite pentru a echilibra şi a calma umoarea Pitta. Există totuşi câteva tipuri de nuci şi seminţe care sunt acceptabile în cantităţi mici; aceste soiuri tind să fie mai puţin uleioase şi au o natură fie uşor caldă, fie uşor răcoroasă.

Atunci când corpul necesită o hrană mai consistentă sau proteine, tipul Pitta poate prefera acest gen de hrană.

Indicate: halva, migdale (înmuiate şi curăţate), nucă de cocos, nuci Charole (o specie de nuci indiene), popcorn (cu unt, fără sare), seminţe de dovleac, seminţe de in, seminţe de lotus, seminţe de floarea soarelui.

Reduse sau diminuate: alune, arahide, caju, chia (seminţe), dovleac, fistic, migdale (cu coajă), miez de nucă, nuci braziliene, nuci de Macadamia, seminţe de pin, nuci pecan, seminţe de susan, tahini.

DULCIURI –  Având în vedere că gustul dulce este unul care calmează Pitta, majoritatea dulciurilor sunt bine tolerate, dar unele sunt pur şi simplu prea fierbinţi sau prea procesate. În general, gust dulce natural este mult mai echilibrant decât dulciurile care conţin zahăr rafinat, astfel încât chiar şi îndulcitorii potriviţi ar trebui să fie utilizaţi cu moderaţie.

Indicate: fructoză, sirop de arţar, sirop de orez, sirop de orz, suc de fructe concentrat, zahăr de curmale.

Reduse sau diminuate: melasă, miere, zahăr alb, zahăr nerafinat din trestie de zahăr sau din palmier.

Doru MORARU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here