AYURVEDA – Alimentaţia personalizată – factor decisiv în echilibrarea corpului fizic… Kapha dosha

279

LEGUME – BOABE – Leguminoasele sunt, în general, astringente, gust care echilibrează Kapha. Această umoare se poate bucura de o mare varietate de boabe, dar acestea ar trebui să fie, în general bine gătite şi bine condimentate pentru a le face mai digerabile. Singurele legume/boabe care dereglează Kapha sunt pur şi simplu prea grele sau prea uleioase.

Indicate: fasole albă (foto), fasole Adzuki, fasole Lima, fasole mung, fasole Navy, fasole neagră, fasole Pinto, linte, mazăre, năut, soia (carne de soia, lapte), tempeh (mâncare tradiţională din Indonezia preparată prin prăjirea soii fermentate), tofu (servit fierbinte). În general, majoritatea boabelor.

Reduse sau diminuate: fasole roşie, linte neagră (urad dal), miso (pastă tradiţională Japoneză făcută din boabe de soia fermentate, cu orez sau orz), soia (boabe, brânză, făină, pulbere), sos de soia, tofu (servit rece).

NUCI ŞI SEMINŢE – Acestea tind să fie grele, dense şi grase şi în general, nu echilibrează Kapha în mod semnificativ. Există totuşi câteva tipuri de nuci şi seminţe care sunt acceptabile în cantităţi mici. Dacă încercăm să echilibrăm Kapha, nucile şi seminţele trebuiesc luate ocazional.

Indicate: migdale (înmuiate şi curăţate de coajă), nuci Charole, popcorn (fără unt şi sare), seminţe de chia, seminţe de dovleac, seminţe de in, seminţe de floarea soarelui.

Reduse sau diminuate: alune, arahide, caju, fistic, miez de nucă, nuci de cocos, nuci de Brazilia, nuci de Macadamia, nuci de pecan, seminţe de pin, seminţe de susan, tahini.

DULCIURI – Deoarece gustul dulce nu este de mare ajutor acestui tip constituţional, este bine ca majoritatea îndulcitorilor să fie evitaţi. Mierea de albine, pe de altă parte, având calităţi uscate, uşoare şi de încălzire este o excepţie atunci când este utilizată în cantităţi mici. De asemenea, mierea curăţă ţesuturile de grăsimi şi toxine, fiind benefică pentru Kapha pe mai multe niveluri. Cu toate acestea, încălzită sau de gătită, mierea creează toxine, deci se va folosi doar miere proaspătă şi neprocesată.

Alimentele şi băuturile care conţin zahăr rafinat sau sirop de porumb pot fi deosebit de dăunătoare şi ar trebui evitate cât mai mult posibil.

Indicate: miere (proaspătă şi neprocesată), suc de fructe concentrat.

Reduse sau diminuate: fructoză, îndulcitori artificiali, malţ de orz, miere (gătită sau procesată), melasă, sirop de arţar, sirop de orez, sucanat (siropul integral deshidratat din trestia de zahăr), zahăr alb, zahăr brun, zahăr de curmale, zahăr turbinado (tip de zahăr făcut pe bază de trestie de zahăr).

Doru MORARU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here