AYURVEDA – Alimentaţia personalizată – factor decisiv în echilibrarea corpului fizic… Kapha dosha

1152

FRUCTE – Fructele care calmează sau liniştesc umoarea Kapha vor fi, în general, cu un gust mai astringent şi doar puţin dulci. Ocazional, fructele uscate sunt acceptate, dar trebuie să fie luate numai în cantităţi mici, deoarece acestea sunt dense şi concentrate. Fructele ce ar trebui evitate sunt acelea care sunt, în mod excepţional, dulci sau acre, (cum sunt portocalele şi strugurii), precum şi cele care sunt grele, dense, sau apoase (cum ar fi ananasul,  bananele, curmalele, pepenii galbeni, nucile de cocos sau  prunele). Este bine să reţinem că atât fructele cât şi sucurile din fructe trebuie să le bem cu cel puţin o oră înainte de masă, sau la 2 ore după ce am mâncat. Acest lucru va asigura o digestie optimă.

Indicate: caise, căpşuni, cireşe, curmale japoneze, fructe de pădure (afine, merişoare), lime, lămâi, mango, mere, pastă de mere, pere, piersici, prune, rodii, smochine (uscate), stafide, struguri (negri, roz, roşii), zmeură.

Reduse sau diminuate: ananas, banane, curmale, grapefruit, kiwi, nuci de cocos,  papaya, pepeni galbeni, pepeni verzi, portocale, prune, revent (rubarbă), smochine (proaspete), struguri (cruzi), tamarind.

LEGUME – Legumele care calmează Kapha sunt, în general, picante, amare şi astringente. Cele mai multe legume includ o combinaţie a acestor gusturi, astfel încât legumele sunt un element central important al oricărei diete eficiente de echilibrare a lui Kapha. Legumele fierte/gătite sunt mai uşor de digerat decât cele crude, aşa că este indicat să mâncăm în cantităţi mai mici legume crude, salate sau legume ce agravează Kapha. Acestea pot fi mâncate, preferabil, la prânz, deoarece atunci puterea de digestie este la apogeu. Legumele crude sunt mai potrivite pentru Kapha primăvara şi vara. Singurele legume pentru Kapha ce trebuiesc reduse sau evitate sunt cele care sunt deosebit de grele, dense, uleioase sau apoase (ex.: avocado, castraveţi, măsline, etc.).

Indicate: anghinare, ardei gras (foto), ardei iute sau dulce, bame, brocoli, brusture (rădăcină), cartofi albi, castravete amar (Momordica charantia), ceapă, conopidă, coriandru (proaspăt), fasole verde, frunze de sfeclă, germeni, gulii, hrean, iarbă de grâu, mazăre, morcovi, muştar (seminţe), napi, napi suedezi (rutabaga), napi turceşti, năsturel, păpădie proaspătă, porumb, praz, ridichi albe şi roşii, roşii (gătite), sfeclă, spaghete de dovleac cu paste, spanac, sparanghel, ţelină, varză, varză de Bruxelles, salată verde, usturoi, vinete; în general, legume cu frunze verzi.

Reduse sau diminuate: avocado, bostan, cartofi dulci, castraveţi, dovlecei (zucchini), legume dulci şi zemoase, măsline, păstârnac, roşii (negătite).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here