AYURVEDA – Alimentația personalizată, factor decisiv în echilibrarea corpului fizic (continuare)

432

LACTATE – Produsele lactate sunt, în general, destul de echilibrante pentru Vata, dar este bine să se evite preparatele procesate (ex. laptele praf) și produsele lactate reci. De exemplu, laptele de vacă fiert, condimentat cu scorțișoară și nucșoară, îndulcit (dacă se dorește) și a servit cald, este un tonic pentru Vata, în timp ce laptele de vacă rece poate fi dificil de digerat. Ca regulă, sortimentele de lapte (ex. vacă, capră, oaie, etc.), ar trebui să fie luate cu cel puțin o oră înainte sau după oricare alt aliment pe care îl consumăm. Din acest motiv, este bine să evităm să bem lapte în timpul mesei, amestecat cu alte alimente. Laptele de migdale și de orez sunt înlocuitori foarte buni dacă vrei să le combini cu alte alimente, sau dacă nu digeri bine laptele.

Indicate: brânză de vacă, ghee (unt clarificat) – foto, înghețată (cu moderație), lapte de capră, lapte bătut, lapte de vacă, smântână (cu moderație), unt, toate produsele lactate, mai ales cele fermentate, cum ar fi iaurtul proaspăt.

Reduse sau diminuate: înghețată de casă făcută cu iaurt în loc de lapte, lapte praf.

ULEIURI – Deoarece toxinele tind să se concentreze în grăsimi, alegerea uleiurilor organice este mai importantă decât să cumpărarea fructelor și legumelor organice. Cele mai multe uleiuri sunt benefice pentru VATA, cu condiția ca acestea să fie uleiuri de înaltă calitate. Uleiul de susan, de migdale, de cocos, de măsline și gheea sunt cele mai bune alegeri. Mai puțin favorabile sunt cele uscate, greu de digerat sau cele procesate.

Indicate: uleiul de arahide, avocado, cocos, floarea soarelui, măsline, migdale, muștar, ricin, susan, șofrănel şi ghee (unt clarificat), .

Reduse sau diminuate: uleiul de in, porumb, rapiță, soia.

CONDIMENTE – Majoritatea condimentelor sunt utile pentru Vata, cu condiția să nu fie condimentate în exces (ardei iute, chili, etc.). Vata se poate bucura de experimentarea unor noi varietăți de mirodenii exotice, fapt ce poate ajuta la mărirea puterii sale de digestie, ceea ce este benefic.

Indicate: ajwan (chimen indian), allspice, anason, asafoetida (hingu), boia de ardei, busuioc, dafin (frunze), cardamon, chimen (semințe sau pulbere), cuişoare, coriandru (semințe sau pulbere), fenicul, ghimbir (proaspăt sau uscat), cimbru, mac (semințe), măghiran, mărar, mentă, muștar (semințe), nucșoară, oregano, pătrunjel, piper negru, pippali, rozmarin, scorţişoară, șofran, tarhon, turmeric, usturoi, vanilie.

Reduse sau diminuate: ardei de Cayenne, chili (pulbere), fenugreek (schinduf), hrean, neem (frunze).

Doru MORARU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here