ANALIZĂ – Maramureşul, codaş la şosele moderne. Vezi situaţia, în cifre

483

Ţara noastră este codaşa clasamentului în ceea ce priveşte kilometri de autostradă raportat la populaţie. Ne depăşesc toţi vecinii direcţie sau din proximitate aflaţi în regiune. Polonia stă extrem de bine, despre Austria şi Ungaria nici nu avem ce să mai vorbim.

Iar ca să fie totul şi mai umilitor, ne întrec lejer şi sârbii, care au trecut printr-un război devastator şi vecinii de la sud, bulgarii. Cu toţii construiesc într-un regim relativ rapid, mai puţin noi.

# România, “lanterna roşie” a Europei Centrale
În România, totul se împotmoleşte în birocraţie. În august 2018, România avea aproximativ 774 de kilometri de autostradă. Autostrăzile din această țară sunt construite și administrate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Avem, în prezent, A2, pe ruta Bucureşti – Constanţa (203 kilometri), A4 Ovidiu – Agigea (22 kilometri), A6 Balinţ – Lugoj (11 kilometri) şi A11 Centura Aradului (doi kilometri!!!). În lucru, se află A1 Bucureşti – Nădlac şi, mai departe, către Ungaria, ceea ce însumează 558 kilometri, din care avem construiţi 401. A3 leagă Capitala tot de Ungaria, însă merge către Borş, trecând prin Cluj, Zalău şi Oradea. Asta înseamnă 603 kilometri, însă construiţi sunt numai 108. Tot în lucru se află şi A10, care se intersectează cu A1 şi A3, între Sebeş şi Turda. Din totalul de 70 kilometri, avem, însă, numai 26. Nu ducem lipsă de planuri, însă. Există un proiect pentru Centura Bucureştiului, intitulată pompos A0, care ar trebui să însumeze 100 kilometri. Luată în calcul este şi A7, care ar trebui să pornească din A3, de la Ploieşti, până la Paşcani. Ar trebui să aibă 330 de kilometri. Încă, e în stadiu de proiect. Paşcaniul ar urma să fie nod de legătură între A8 şi A7, întrucât prima, aflată tot în stadiu de proiect, ar urma să pornească din Târgu Mureş, din A3. Ar trebui să aibă 318 kilometri. Se vrea şi un A12, între Piteşti, din A1 până în Craiova. Proiectul prevede 121 de kilometri. În plan mai e şi un A13, între Sibiu şi Făgăraş. Detaliile referitoare la distanţă sunt, încă, necunoscute.

# Ce a fost mai greu a trecut pe drumurile naţionale…
Aşadar, Maramureşul este ocolit de autostrăzi. “Coloşii” rutieri ar urma să treacă “pe la vecini”, prin Sălaj şi Bihor. Ar fi necesară o infrastructură de legătură între judeţul nostru şi viitoarele şosele de calitate, cu mai multe benzi de circulaţie. Până atunci, însă, autorităţile judeţene speră la tot ceea ce pot realiza, cu fondurile existente. Întâi, drumurile naţionale. “DN 18, pe ruta Baia Mare – Sighetu Marmaţiei este realizat în proporţie de 95%. Va fi gata anul acesta. Lotul I de pe DN 18, între Moisei şi Borşa este realizat în proporţie de 65%. Până la finalul anului, sperăm că vom avea stratul de uzură. Pe lotul II, Borşa – Seşuri, lucrările vor fi gata în proporţie de 70%. Sperăm să avem, şi aici, stratul de uzură până la finalul anului. DN 19 nu necesită reabilitare. În privinţa DN 18B, Baia Mare – Târgu Lăpuş, lucrările au început în data de 1 august”, a declarat, pentru AxaNews.ro, Gabriel Zetea, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Maramureş.

# Lucrările la Drumul Nordului încep în 2019
Un alt proiect important este Drumul Nordului. Acesta cuprinde următoarele drumuri sau sectoare de drumuri judeţene: DJ 108D (sectorul limita judeţului Sălaj – Ariniş – Rodina – Gârdani), DJ 108A (Gârdani – Fărcaşa – Sârbi – Tămaia – Buzeşti – Ardusat), DJ 182C, DJ 182B (Coaş – Copalnic Mănăştur – Vad – Lăschia – Făureşti – Şurdeşti), DJ 193 (Ardusat – limita judeţului Satu Mare), DJ 182B (Şomcuta Mare – Coaş), DJ 193 (Ardusat – Colţirea – Hideaga). “În prezent, ne aflăm în faza de evaluare a ofertelor. Drumul Nordului va veni dinspre Sălaj, către Gârdani şi Ardusat. Apoi, va avea o bifurcaţie către Borleşti şi Satu Mare, respectiv Hideaga, Copalnic Mănăştur, Coaş, Şişeşti. În total, în judeţul Maramureş, vor fi reabilitaţi 78 de kilometri. Sunt mai multe oferte depuse în prezent. Speranţa noastră este că vom avansa cu procedurile până în luna septembrie. Apoi, până în noiembrie, cu toate contestaţiile, vom putea vorbi despre un câştigător. Apoi, urmează organizarea de şantier iar, sperăm noi, începând cu luna mai 2019, vor începe lucrările propriu-zise”, a detaliat Gabriel Zetea.

# 220 kilometri incluşi în proiectele din ultimii doi ani
Nu putem spera, deci, la alte şosele decât cele pe care le avem în lucru, în prezent. “În 2017, am aniversat 25 de ani de la înfiinţarea Consiliului Judeţean. Au fost şapte preşedinţi de consiliu şi s-au reabilitat numai 56 de kilometri din totalul de 850. Practic, s-a reabilitat numai drumul Baia-Sprie – Bârsana. În doi ani, am reuşit să semnăm contracte în valoare de 120 de milioane de euro, pe mai multe segmente de drumuri judeţene. În total, 220 de kilometri, pe care dorim să îi finalizăm până în anul 2020. Momentan, nu putem spera la mai mult. Nu avem reusrsele financiare necesare pentru a susţine confinanţările în cazul altor proiecte. Atât pot face într-un mandat. Vom continua proiectele de infrastructură”, a explicat preşedintele CJ Maramureş.

Cătă ŢINEGHE

Mai multe ştiri pe AxaNews.ro!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here