AMENAJARE LOCURI PARCARE- Marcaje aplicate ilegal de Primăria Baia Mare

1192

Municipiul Baia Mare are o problemă din cauza lipsei locurilor de parcare. La fel şi municipiul Sighetu Marmaţiei. Din această cauză, administraţiile locale au decis să facă marcaje pentru amenajarea de locuri de parcare fără să respecte dispoziţiile legale, în sensul de a păstra 25 metri înainte şi după trecerile de pietoni.

Semnalul de alarmă a fost tras de către şeful Serviciului Poliţiei Rutiere Maramureş, Dorin Gherman: “Este interzisă oprirea, staţionarea şi parcarea atât înainte, cât şi după marcajul pentru trecerea de pietoni. Motivul este unul simplu, acela de a asigura o bună vizibilitate asupra trecerii de pietoni. Or, în condiţiile în care Primăria Baia Mare marchează până pe trecere şi imediat după trecerea de pietoni, bineînţeles că acea vizibilitate se pierde”.

“Ca şi conducător de vehicul eşti surprins uneori de apariţia pietonului care vine dintre vehiculele parcate. Şoferii pe care noi îi sancţionăm invocă faptul că marcajul îi permite, municipalitatea invocă lipsa locurilor de parcare. În opinia noastră, un marcaj aplicat ilegal nu îi poate exonera de răspundere pe şoferi. Noi putem să îi sancţionăm şi o facem, atât pe ei, cât şi pe cei care au aplicat ilegal acele marcaje, adică Primăria Baia Mare, fiind cea care administrează străzile din municipiu.

Am ridicat această problemă la nivel de comisie de sistematizare a circulaţiei şi sperăm să găsim înţelegere. Cel puţin pe viitor să nu mai avem astfel de marcaje ilegale. A nu se mai marca fără a ţine cont de distanţa de siguranţă de 25 metri înainte şi după trecerile de pietoni”, a arătat Dorin Gherman.

Pietonii au obligaţii de respectat

Ce se întâmplă cu şoferul maşinii parcate în imediata apropriere a trecerii de pietoni în cazul unui accident rutier soldat cu victime? Poate fi el tras la răspundere pentru că a obturat vizibilitatea şoferului care a provocat accidentul? Ne răspunde tot şeful Poliţiei Rutiere, Dorin Gherman: “Este posibilă reţinerea unei culpe, însă, în realitate, nu prea s-a întâmplat lucrul acesta pentru că există o prevedere legislativă care spune că în apropierea unei treceri de pietoni, chiar dacă nu există pieton angajat în traversare, tu, ca şi conducător de autovehicul, eşti obligat să reduci viteza”.

“Şoferul care a provocat accidentul este, în general, singurul vinovat, în schimb există şi nişte obligaţii ale pietonilor. Ei trebuie să se asigure temeinic înainte de a se angaja în traversare, să nu traverseze în fugă, să nu se întoarcă, să nu se răzgândească la jumătatea trecerii de pietoni. Din păcate, nici pietonii nu îşi respectă obligaţiile pe care le au. S-au văzut în repetate rânduri accidente rutiere datorate unor pietoni care s-au angajat în traversarea străzii fără a se asigura. Sunt mulţi pietoni cu gluga pe cap, cu umbrela care-i obturează vizibilitatea, vorbind la telefonul mobil sau scriind mesaje pe telefon, cu căştile pe urechi ascultând muzică, atent la cu totul altceva decât la trafic. Nu se gândesc că, poate, şoferul nu este atent, poate apărea o defecţiune la sistemul de frânare, asta având în vedere că avem un parc auto învechit”, a mai precizat şeful de la Rutieră.

O altă problemă identificată de poliţiştii rutieri este aceea a priorităţii la colţ de stradă, pietonul sau maşina. Or, spun oamenii legii, legea spune clar că la colţ de stradă nu are prioritate pietonul decât în situaţia în care există marcaj pietonal şi indicator de trecere de pietoni. Trebuie ca marcajul obligatoriu să fie însoţit de indicator.

“În practică, de cele mai multe ori, şoferul acordă prioritate pietonului la colţ de stradă. Dacă se face din motive de prevenire, atunci este foarte bine. Nu ne dorim accidente, fiind un fel de bune maniere în trafic”, a concluzionat Gherman.

Dragoş HOJDA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here