AICI TIMPUL S-A OPRIT ÎN LOC! – Gara Baia Mare, încremenită în alte vremuri. Când va avea loc reabilitarea promisă de 12 ani încoace (FOTO)

455

Pentru cei care ajung în Maramureş, prima impresie poate să aibă un efect decisiv. Călătorul care vizitează judeţul îşi face o imagine cu privire la ceea ce găseşte aici după “porţile de intrare” pe care le oferă reţeaua de transport. Iar prin asta se înţelege atât circulaţia rutieră, cât şi feroviară ori aeriană. În ceea ce priveşte transportul feroviar, poarta de intrare în Baia Mare şi, implicit în Maramureş, este staţia CFR. Numai că, din nefericire, gara municipiului, un monument de arhitectură în perioada comunistă, a devenit un rai al infecţiei şi al dezinteresului manifestat de autorităţile centrale.

Staţia CFR Baia Mare a fost dată în folosinţă în anul 1968. La acea vreme, era una dintre cele mai moderne din ţară, graţie arhitecturii futuriste care îţi fura privirea încă din primele momente. În perioada comunistă, se circula extrem de mult cu trenul, aşa că gara era frecventată de un număr impresionant de călători care optau pentru destinaţii din proximitate sau chiar până în celălalt colţ al ţării. Din păcate, însă, din 1968 încoace, clădirea nu a beneficiat niciodată de reparaţii capitale. S-au făcut numai cârpeli, pentru că atât s-a putut cu banii alocaţi de CFR, de la sursă. Astfel se face că, în afara unor retuşuri, totul a rămas la fel.

Porumbeii şi boschetarii, “fraţi de cruce”

Ceasul din gară s-a oprit. Exact ca şi investiţiile. Cu alte cuvinte, staţia CFR a rămas blocată în timp. Totul a încremenit. Chiar şi călătorii atunci când se întorc în Baia Mare după o perioadă îndelungată şi au neplăcuta surpriză să constate că nu s-a făcut nimic notabil. Porumbeii sunt stăpânii în marea majoritate a timpului. Ei nu îşi manifestă nemulţumirea cu privire la condiţii. Se mulţumesc şi cu puţin. Ies din când în când “la aer” prin geamurile sparte ori zburând, atenţi, până la ieşire. Sala de aşteptare nu mai este pentru călători de multă vreme, ci mai degrabă pentru boschetari. Aceştia se cuibăresc, exact ca şi porumbeii, la căldură în zilele grele de iarnă. Asta, până când poliţiştii de la Transport Feroviar, cei de la Locală ori jandarmii îi trezesc din alcoolul ieftin pe care îl achiziţionează din apropiere, şi îi conduc la Azilul de Noapte. Cât priveşte spaţiile comerciale din gară, nu îţi pot inspira încredere. Trebuie să ai mult curaj ori stomac tare să cumperi produse de aici. Puţinii bani pe care i-au primit cei care administrează staţia CFR i-au investit cu cap, pentru ca ghişeele să arate cât de cât normal şi să poată primi doritorii de bilete.

Peisaj dezolant în jurul gării

Ori cât de multă curăţenie s-ar face, mirosul pestinenţial persistă în celebrul pasaj până la linia trei. Este de preferat să îţi porneşti lantera de la telefon pentru a nu călca în mizerie. De asemenea, este de preferat să îţi ţii respiraţia preţ de câteva secunde până când treci obstacolul. Altfel, nu îţi va prii. Gardurile care despart liniile arată jalnic. Cei care doresc pot străbate drumul peste linii prin găurile din gard. Peronul a fost pavat, din puţinii bani alocaţi de la Centru. La fel, în urmă cu ceva ani, s-a refăcut zugrăveala de pe exteriorul clădirii. Curăţenie se face periodic, însă ce folos, atâta vreme cât cei alungaţi de soartă la periferia societăţii aleg, din obişnuinţă, gara drept loc de culcuş şi nevoi? Cel mai probabil, ar fi necesare tone de clor pentru a repara disconfortul creat de cei care şi-au pierdut de multă vreme normele de igienă. Este necesară multă atenţie şi la treptele din apropierea peronului. O clipă de neatenţie îţi poate pune în pericol integritatea fizică ori să îţi rupi roţile de la troller. În orice caz, lipsa de investiţii în cadrul infrastructurii feroviare, în pofida tarifelor costisitoare, a redus numărul de călători. Însă, ce ne facem cu cartea de identitate a Băii Mari, “mânjită” de o pată nedorită de culoare, gara? În plus, şi angajaţii CFR din Baia Mare ar merita condiţii mai bune, asta dacă nu a uitat compania de ei. Cât priveşte barurile din preajmă, cine verifică dacă se mai comercializează acel alcoolul ieftin care atrage boschearii, numit piţiană?

“Nu-i interesează pe cei din Bucureşti de noi!”

Băimărenii sunt nedumeriţi. De ce s-a tot vorbit despre reabilitarea gării încă de acum 12 ani şi, totuşi, nu s-a întâmplat nimic? “Îmi amintesc că din 2007 s-au lăudat că vor reabilita gara. Nu am văzut decât văruieli şi nişte pavaj. Degeaba, pe noi, ăştia din nord-vestul ţării, nu ne bagă nimeni în seamă! Nu îi interesează de noi defel! Când intri în gară trebuie să îţi ţii bine mâinile în buzunar, să nu te trezeşti fără portofel sau telefon. Ştiu că au fost cazuri de furturi şi tâlhării aici”, a spus Ilie M.
“Este o bătaie de joc la adresa maramureşenilor! Însă, când aţi văzut voi ca Bucureştiul să dea doi bani pe noi? Uite, domnule, cum arată gara asta! Groaznic! Bine că au reabilitat gara aia din Drobeta Turnu Severin, dar nu circulă nimeni cu trenul pe acolo. Astea îs bătăi de joc!”, a reclamat Mariana V.

Consultanţă străină, vizite în teren şi…

Într-adevăr, de 12 ani CFR anunţă, cu surle şi trâmbiţe, reabilitarea Gării Baia Mare. “Glasul Maramureşului” a solicitat oficial reprezentanţilor companiei un punct de vedere referitor la “poarta feroviară de intrare” în Baia Mare. “CNCF CFR SA are în derulare proiectul “Modernizarea/ reabilitarea a 47 de stații de cale ferată din România”, în care este propusă pentru modernizare și stația CF Baia Mare. Până în prezent, pentru proiectul sus-menționat a fost elaborată documentația necesară demarării procedurilor de achiziție a serviciului de elaborare a Studiului de Fezabilitate, în conformitate cu HG 907/2016, și a fost transmisă Direcției Generale Organismul Intermediar pentru Transport din cadrul Ministerului Transporturilor. Menționăm faptul că aceștia au solicitat, conform procedurilor, și opinia consultantului Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions – Asistenţă comună pentru susținerea proiectelor în regiunile europene), care a decis cooptarea unor experți externi ce au organizat pe parcursul lunilor decembrie 2017 și martie 2018 un amplu program de vizitare a stațiilor de cale ferată, inclusiv stația CF Baia Mare. Cu acest prilej, au fost vizualizate toate spațiile aferente clădirii de călători, clădirile adiacente, precum și zonele limitrofe stației CF în cauză”, a explicat, pentru AxaNews.ro, Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR.

O luăm de la capăt cu refacerea documentaţiei

Iar pentru că lucrurile se mişcă încet în România, cu întârziere, va mai curge multă apă pe Săsar până când gara va vedea reparaţiile capitale mult aşteptate.
“Facem precizarea că raportul final al experților cooptați de Jaspers a fost prezentat la CNCF „CFR” – S.A. la sfârșitul lunii iulie 2018. În urma deciziilor adoptate de Ministerul Transporturilor, consultantul Jaspers, precum și de către experții cooptați, s-a trecut la etapa următoare, respectiv de refacere a tuturor documentelor necesare demarării licitației pentru achiziția serviciului de elaborare a Studiului de Fezabilitate. Ulterior elaborării SF se vor derula procedurile de achiziție servicii consultanță/supervizare și proiectare/execuție a lucrărilor”, a conchis Oana Brânzan.
Aşadar, va mai dura ceva timp! La cum merg lucrurile, mult timp!

Cătă ŢINEGHE

Foto – arhivă Glasul Maramureşului

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here